Thursday, August 19, 2010

Aku dan duniaku 174.... aku dengar orang cakap....

salam untuk semua...........


boring gak la bila tak de citer nak post kat sini. masalahnya bukan aku tak de citer nak tulis, tapi aku kena tapis sendiri citer2 yang nak ditulis dan di publish kat sini. bukan apa, blog ni bukan kita je yang baca tapi orang lain pun baca gak. so, citer dan bahasa yang digunakan kat sini mesti la sesuai dan tak menyinggung hati orang lain. lagipun kalau guests baca post2 aku sebelum ni, banyak aku citer pasal aku je......(ada gak la 2, 3 citer aku tulis pasal orang lain. itu pun citer dedication aku untuk orang tu....kira citer baik2 sumenyer........kan....kan....). malas nak citer pasal benda2 yang tak de kena mengena dengan aku.......malas nak 'busy body'. citer pasal diri sendiri senang.....(biar la orang nak kata ape pun.....aku punya pasal la....yang penting aku tak kacau orang.......betul tak??!!)

mak aiii!!! kemana la pulak aku melalut ni??? sori.....sori......

aku sebenarnye nak citer pasal benda betul dan tak betul yang aku dengar orang cakap........tapi sebenarnya..........

aku dengar orang cakap........dah banyak kali dah citer ni......
tapi sebenarnya........aku pun 'terpercaya' gak la....

aku dengar orang cakap.......tak de sape pun yang sanggup nak kesana
tapi sebenarnya......kat situ pun sama macam tempat2 lain gak....

aku dengar orang cakap.......teruk kerja kat situ....
tapi sebenarnya......kerja kat mana2 pun teruk gak......(orang malas je yang selalu camtu....kerja senang pun kata teruk )

aku dengar orang cakap.......boss kat situ perfectionist......
tapi sebenarnya........mana ada manusia yang perfect.........(nak jadi pun tak boleh)

aku dengar orang cakap ......boss kat situ tegas sangat.....
tapi sebenarnya.......bagus la camtu.....kalau tak, tak la jadi boss.....

aku dengar orang cakap ........boss kat situ, apa2 pun mesti no.1....
tapi sebenarnya........itu satu cabaran untuk orang dibawah......kerja mesti ada kualiti

aku dengar orang cakap.......macam2 citer negatif tentang dia....
tapi sebenarnya.......banyak sifat dia yang positif dan baik yang aku kagumi

sebab tu la ......kesimpulannya...........jangan lekas percaya dengan cakap2 orang........manusia memang suka mencari dan melihat keburukan orang. jangan la terus menghukum seseorang dengan satu sifat negatif yang kita nampak sedangkan banyak lagi kebaikan pada dirinya. betul la kata perpatah inggeris 'don't judge a book by its cover'.

2 comments:

  1. Salam. Btul sangat sensei. selalunye ape yang orang ckp cnderung pd bnde kurang enak.lbih baik kte sndiri yg selidik n kenal dulu pd org atau situasi yg kite dgr tu..

    selalunye kalau brgntung pd cakap org, kite slalu bersangke buruk.

    selamat berpuasa sensei!! teruskan berblog!!

    ReplyDelete
  2. salam acap.....
    lama tak dengar berita...hehehe...sibuk ya?
    thanks sebab setia mengikuti blog sensei.

    bukan apa....dengar citer yang negatif je pasal orang tu....tapi sebenarnya tidak...orang buat cerita ....biasa la kan....

    kamu pun, selamat berpuasa dan teruskan berblog!!

    ReplyDelete