Thursday, April 11, 2013

Aku dan Duniaku 221......adakah kerana usia??

salam untuk semua.....

suasana pilihanraya yang tengah hebat ni kadang2 menyeronokkan, tapi banyak yang menyakitkan hati sebenarnya. apa yang seronok ialah bila melihat poster2 dan bendera2 parti dikibarkan dalam pelbagai bentuk. ada yang sanggup mengeluarkan belanja beribu2 ringgit untuk membuat replikan yang pelbagai bentuk utk menunjukkan sokongan kepada parti yang dipilih. bagi aku suasana yang hanya datang 4 tahun sekali ini sungguh meriah.....tapi waktu sebegini jugalah akan terserlah 'tikam menikam' dri belakang, kutuk mengutuk dan juga propaganda yang pelbagai. itu yang buat aku x suka. tap pape pun aku akan menjalankan tanggungjawabku sebagai rakyat malaysia, aku akan mengundi...!!!

hish, bukan citer pru sebenrnya aku nak kongsi dengan guest. tapi sebagai mukadimmah, cuit la sikit hal2 semasa ni....hehehe.

aku x tau kenapa seminggu ni aku rasa x seronok di sekolah. bermula hari isnin ari tu sampai la ari khamis ari ni, mood aku di sekolah tidak seperti selalu. perkataan 'malas', 'menyampah', dan 'x suka' selalu aku lafaz kan. entah kenapa aku pun x tau. perkara kecil yang selalunya aku x hiraukan, aku ambil sebagai benda yang terlalu sensitif. aku cuba untuk mengelak drp mood ini mempengaruhi pdp aku di dalam kelas. alhamdulillah, setakat ini tanggungjawabku sebagai pendidik kepada anak2 pelajarku tidak terganggu dek mood yang tidak menentu sebegini. aku tau tanggungjawab dan 'core business'ku. tambahan pula prinsip MMI (melindungi masa instruksional) yang diamalkan di sekolah menjadikan aku semakin mengambil berat terhadap pdp di dalam kelas. insyaAllah, anak2 pelajarku tidak akan aku abaikan. malah aku merasakan, saat yang paling seronok adalah bila berada di dalam kelas, bersama mereka. mereka seolah2 menjadi pengubat segala mood tidak baik dan akan menceriakan aku semula......terima kasih 3 khatir, 3 qayyim, 1 khaldun dan 4 ar-razi......:)

bila mengenangkan semula, banyak benda2 kecil yang pada pandangan ku yang tidak sesuai, tetapi tidak mampu untuk aku menyatakan ketidaksukaan aku kerana perlu menjaga hati banyak pihak. sudahnya bila membiarkan sume itu tersimpan dalam pikiran, secara tidak langsung mengganggu mood harianku. aku cuba untuk mencari2 insan yang boleh aku curahkan kegelisahan dan kerimasan aku ni. .......telahpun aku jumpa....tapi sebolehnya aku cuba mengelak untukberbicara dengannya. mungkin kerana rasa hormat dan tidak ingin membebankannya dengan masalah kecil tapi banyak yang aku hadapi ini.....(aaghhh...biar la, x yah la nak citer kat sesiapa......)

lepas seketika, aku rasakan benda2 ni sume ada kena mengena kot dengan faktor umur aku sekarang. agaknya semakin meningkat usia kita, semakin sensitif kita dengan benda2 yang berlaku di keliling, walaupun benda kecil. kita dah memandang sesuatu itu dengan cara yang berbeza......dah banyak 'kalau' yang dipikirkan......contoh, 'kalau aku boleh buat, x kan lah org lain x boleh buat'.....'kalau x tau,bertanya la, jgnlah berlagak....', 'kalau x suka, cakap je la......' dan macam2 'kalau' lagi laaa.......

tapi malam ini aku memaksa otak untuk berfikir. kalau bukan kita yang mengawal hati, fikiran dan perasaan kita sendiri, sape lagi. memang boleh berkongsi dengan orng lain, tapi x semestinya mampu diselesaikan. apa2 pun kita perlu berfikiran positif. dan selalunya bila benda2 camni berlaku, aku akan muhasabah diri dan berpegang kepada, 'apa yang terjadi itu, sama ada baik atau  tidak, insyaAllah akan ada hikmah yang akan dikurniakan oleh ALLAH kelak' ........

tapi kadang2 x aku nafikan, faktor usia juga menyumbang kepada kepelbagaian mood ini.......aku rasa camtu la......guests pulak cammana??!!


p/s sayang Allah, sayang Rasulullah, sayang agama Islam, sayang ibu, sayang diri, sayang keluarga, sayang bangsa, sayang negara.......

No comments:

Post a Comment