Sunday, September 1, 2013

Aku dan Duniaku 227...... lari membawa diri

salam untuk semua,

sejak kebelakangan ini aku cukup x selesa berada di tempat kerja. terasa banyak sangat perkara yang mengganggu emsi dan fikiranku. Aku cuba mencari2 sebabnya. dan hari selasa yang lalu aku beroleh jawapannya, dan aku bertambah tidak selesa. lalu aku mengambil keputusan untuk 'lari' seketika. lalu pd hari selasa itu juga aku memohon cuti rehat khas pada hari khamis, untuk aku lari dan keluar  dari tempat kerja/tinggal ku ini.

seperti biasa setiap kali lari meninggalkan rumah, aku akan ke sebuah negeri yang cukup aku suka. entah kenapa aku suka sangat ke sini. aku rasakan segala yang boleh mendamaikan jiwa dan fikiranku ada di sini. Melaka Bandaraya Bersejarah, aku telah jatuh cinta di sini.

membuang masa dengan menikmati tinggalan sejarah dan tempat2 yang menarik, aku habiskan sepetang dan seharian di sini. bermalam di hotel bajet tempat menginap yang memang telah kerap aku ke situ, aku betul2 merehatkan badan dan minda, melupakan segala perkara yang membuatkan aku tidak selesa sebelum ini. dan aku dapat melelapkan mata dengan mudah........Alhamdulillah

hari esoknya, khamis aku mulakan misi menenangkan jiwa dan fikiran dengan melakukan perkara yang aku sukai iaitu shopping.......(x boleh buat selalu sebab mengakibatkan kesusutan kewangan....hehehe)
aku jelajahi semua tempat shopping yang ada di melaka.....bermula di mahkota parade, dataran pahlawan, hattan square, kedua2 aeon jayajusco, tesco dan juga kedai2 lain yang mampu kakiku singgah. biarpun penat tapi satu kepuasan kerana aku seronok dan dapat melupakan seketika segala masalah yang ada.

memang la kita tidak lari daripada masalah kerana selagi belum diselesaikan, masalah itu akan tetap ada. tetapi kalau dengan menjauhkan diri drp masalah itu untuk seketika demi memikirkannya, rasanya aku buat satu tindakan yang betul. apapun aku harus tabah, bersedia dan berusaha utk ,emcari jalan penyelesaian untuk segala masalah yang datang. insyaAllah,setiap masalah itu  ada jalan penyelesaiannya. dan pastinya akan ada hikmah yang datang.

aku pulang dengan hati yang tenang walaupun masih dalam suasana yang kurang selesa. namun begitu aku sesekali jika keadaan mendesak, aku akan lari membawa diri lagi...........kerna itu caranya untuk aku kembali menjadi 'aku'...........

kesimpulannya, kenali kemampuan diri sendiri dan cuba la sesekali berhenti seketika drp memikirkan sesuatu, dan lari lah membawa diri ke tempat yang menghiburkan. insyaAllah akan pulang dengan jiwa dan fikiran yang segar..........

p/s sayang Allah, sayang Rasulullah, sayang Islam, sayang ibu, sayang diri, sayang keluarga, sayang bangsa dan sayang negara

No comments:

Post a Comment