Friday, January 1, 2010

Aku dan duniaku 139 ..... tahun baru, azam baru???

salam untuk semua............

selamat tinggal 2009, selamat datang 2010..........!!!! alhamdulillah, di panjangkan usia oleh ALLAH untuk aku melangkah ke tahun baru........

bercakap pasal tahun baru pastinye sinonim dengan azam baru.......kenapa bila datang tahun baru je baru nak ada azam baru.....??? bila tahun baru je ke yang boleh ada azam??? hari2 lain x boleh ada azam baru ke???..........beberapa persoalan yang selalu ada dalam otak aku setiap kali tahun baru.......

special sangat ke tarikh 1 januari setiap tahun tu??? bagi aku, same je dengan hari2 lain . cuma beralih ke satu hari baru je.....kenapa 1 januari tu di sambut di serata dunia, kalau sekadar satu hari yang sama mcm ari2 lain??? hrmmm.....entah la. lain orang lain pulak andaian dan penerimaan dia.

bagi aku, azam atau perubahan yang kite nak buat tu tak payah tunggu tahun baru baru nak buat. bila2 masa pun boleh. kalau ke arah atau kepada benda yang elok tu lagi bagus kalau selalu2 kita lakukan..........bagi aku, bila hati terdetak yang membuat perubahan, kalau ruang waktu dan suasana mengizinkan, x salah rasanye perubahan itu dilakukan............so, tak yah ada azam2 ni bila datang tahun baru je. kekadang tu, berazam je lebih, tapi buatnye tak.........sampai la hujung tahun (365 hari masa ada untuk buat perubahan tu...........)hampeh pun x de!!!! pastu, buat azam yang sama untuk tahun baru seterusnye plak........tak ke kerja bodoh tu!!!??(sori, bahasa kasar sikit...........). (tambahan pulak kalau sambut tahun baru dengan aktiviti yang x bermoral...........)

so, kesimpulannye..........tepuk dada, tanye hati....(entah sejak bila peribahasa ni ditukar......). untuk berubah ke arah kebaikan, x yah tunggu tahun baru..........bila2 masa boleh dilakukan........dan satu lagi jangan buat azam secara umum.....(cth: saya nak cemerlang dalam peperiksaan..........)kena khusus la....(cth: saya nak cemerlang dalam peperiksaan semua subjek dengan mendapat markah 90++ setiap kali peperiksaan) sebab dengan itu, kesungguhan untuk mencapai matlamat tu akan lebih tinggi...........

hrmmm...........apa azam tahun baru.....???........heheheh

2 comments: