Sunday, June 6, 2010

Aku dan duniaku 163....jalan-jalan 2 ...sambil belajar

salam untuk semua......

kesibukan membuat projek membuatkan aku lupa sekejap nak meneruskan cerita tentang jalan-jalan aku kat jepun ni....bukan sebab tak de citer tau...citer memang banyak nak tulis tapi ....hrmmm....biar la aku buat waktu aku free kan....kan..???

siri 2 citer jalan2 aku kali ni , aku nak bawak guests mengenal salah satu tempat menarik di jepun...tempat di mana keindahan semulajadi amat dihargai orang jepun...aku pun dapat pergi sini sebab project work diadakan kan sini.....sambil buat keje, sambil jalan2...lebih kurang camtu la....kalau nak datang sendiri...hrmmm...tak sampai la kot....

kami dibawa ke chichibu, tempat kehijauan hutan dan alam semuljadi masih dijaga. walaupun tak lama kat sini ...(2 hari 1 malam je....) tapi banyak yang aku pelajari....memang betul la...jauh perjalanan luas pemandangan....hotel stail jepun (ryokan). yang buat aku teruja ialah betapa cantiknye pemandangan daripada bilik hotel .....rasa penat 2 jam perjalanan hilang bila mata disajikan dengan pemandangan yang cukup indah.....kehijauan yang mendamaikan....(fulamak!! cantiknye bahasa......hehehe...)




pemandangan dari bilik aku......


sebelum sampai ke ryokan, mula2 kami dibawa ke kilang membuat kertas...di sini kami berpeluang membuat dan mendekorasi poskad sendiri....yang bestnye dapat pengalaman buat dan bawak balik poskad tu.....(kalau beli sendiri mahal tau....sebab buat dengan washi (kertas jepun...)

poskad yang aku buat.....kreatif kan..??


lepas tu baru kami check ini di ryokan. lepas rehat dalam 15 minit, kami pun mula dengan perbincangan projek......sampai la pukul 5:00 petang.....sementara menunggu makan malam, aku kuar la jalan2 kat sungai yang cantik tu....memang bersih dan cantik air sungai tu....sebab tu air dia warna hijau...(refleksi daripada kehijauan hutan disekeliling....). esok kami akan naik perahu menyusuri sungai tu....(tak sabar sebenarnya.......)


sempat la posing kat perahu tepi sungai tu......


pukul 7:30 sesi makan....bab makan ni...masyaAllah..!!! 2 jam ambik masa nak abis sume course....yang lawaknye....lepas habis makan sume lauk2, seafood steam (aku dapat seafood...member lain dapat daging...tapi aku punya yang member jeles....)....lastnya baru kuar nasi.....sudah nye kami makan nasi semata.....hahaha.....tapi mak oii!! memang kenyang sampai malam esok rasanya.....tapi satu la pasal makanan jepun ni.....sumenya seimbang dan berkhasiat...(sebab tu la aku duduk sini baru 3 hari dah naik 2 kg.....tapi lepas tu turun balik ke berat yang biasa...member aku cakap perut aku culture shock.....hahahaha....mungkin kot). dinner selesai jam 9:40 malam ......2 jam 10 minit mengadap makanan.....


dinner malam tu....ni ntah course yang keberapa, aku pun dah lupa....
dah kekenyangan dan campur penat perjalanan dan penat otak...pukul 10:00 malam aku dan tidur. tak sedar sampai pagi.......
esoknya lepas breakfast...dalam pukul 9:00 sesi 2 projek mula sampai la pukul 11:00.

sesi perbincangan projek....
lepas sesi projek dan check out dari ryokan, kami turun ke tebing sungai.....nak naik perahu menyusuri sungai nagatoro.....sejauh 3 km....seronok betul....kapten perahu tu, melawak sepanjang menyusuri sungai....memang seronok.....tak terasa takut bila perahu dioleng air menempuh batu2 sungai yang besar2......memang cantik betul pemandangan sepanjang sungai tu......

bersama nakamura sensei dalam perahu....


lepas berseronok tu...tiba la masa nak balik. tapi tak terus balik pun....sensei bawak singgah ke muzium sungai....(keindahan semulajadi memang takaramono (barang berharga) orang jepun....sapa sangka sungai pun ada muzium kan.....). kat sini aku dapat tengok camne sungai yang ada kat jepun ni menjadi sumber kehidupan yang penting sejak zaman dulu lagi.....

depan muzium sungai....

muzium sungai ni adalah tempat terakhir siri jalan2 aku.....sepanjang 2 jam perjalanan balik ke japan foundation.....sume member tidur sebab kepenatan. alhamdulillah esoknya hari ahad, dapat la kami rehat seharian sebelum menyambung projek hari isnin nanti.............
walaupun aku kerap datang ke jepun ni, tetapi setiap kali kemari ada saje pengalaman baru yang aku perolehi dan aku pelajari di sini......insyaAllah siri jalan2 aku disini akan aku sambung lagi nanti.......ご期待ください…

2 comments:

  1. Tahniah syok nyerr.....kughang2nye dah ado idea nak write sesuatu........ kumpul..an gambar tu......jdkan album..........

    ReplyDelete
  2. insyaAllah sifu.....memang cantik2 pemandangan semulajadi kat sini...sekarang ni mane pegi pun mesti bawak kamera....pegi seven eleven kat depan institut pun bawak kamera jugak....heheheh

    ReplyDelete