Thursday, December 10, 2009

Aku dan duniaku 135 ..... plan A, plan B.....

salam untuk semua.........

malam 8 dis aritu aku ke majlis dinner/farewell meranti 059. habis dah seksaan spm diaorang. berakhir la hidup diorang kat asrama. pastinya 5 tahun tu bnyk menyimpan kenangan dan menjadi pengajaran dalam hidup diaorang. sblm majlis ni sume cikgu ternanti2 camne la agaknya gemilangnya majlis ni nanti. mana tak nyer, sambutan ari guru, bukan main grand, hari terbuka asrama, paling gemilang dan pastinya dinner diaorang paling outstanding la.......kira dalam hal2 majlis besar2 ni batch meranti ni la yang paling canggih sekali. so, tak salah la kalau cikgu2 mengharapkan dinner/farewell diaorang ni majlis paling kemuncak dan outstanding.........

tapi...... kita merancang dan ALLAH yang menentukan segalanya.

pada mula nyer sume berjalan seperti yang dirancang. sambutan dengan usher untuk setiap cikgu (terus dapat cenderamata lagi....), dinner ala bbq di tepi pantai sambil diulit bayu laut yang lembut.......... stage dan backdrop yang cukup cantik walaupun simple....... laptop, screen dan lcd yang tersedia untuk tayangan.....(pastinya rakaman memori diaorang kat sdar....)....... dan hidangan bbq yang cukup enak......mc yang bersahaja tetapi menghiburkan.......... kira perfect la!!!!




suasana gemilang di tepi pantai........

tapi, separuh jalan..... time batch leader, Rahim berucap, gerimis mula turun...... ok lagi la.... tahan jugak.... tapi bila time HM berucap...... gerimis menjadi titik2 kasar dan mula membasahi baju cikgu2 (yang cantik2 dan glamor tu......) dan air mula memenuhi gelas2 kosong di atas meja....... masih boleh bertahan rasanya..... tapi akhirnya terpaksa mengalah dengan kudrat alam..... dan majlis bertukar ke plan b (nasib baik ada plan b.......) maka majlis pun berpindah ke ruang lobi resort.............. sume perlu diangkat dan dibawa ke ruang lobi........... maka kelam kabut gak la sekejap bila pindah randah ni........... (nampakla muka2 kecewa beberapa orang pelajar..........)


suasana 'kurang selesa' di ruang lobi....... plan b

bila dan camni, banyak la pulak ketidaksempurnaanya.......... tempat sempit...... makanan meja jemputan (meja2 cikgu....) jadi tak sempurna........ ada yang x cukup, ada benda yang x de....... dan macam2 lagi..... perjalanan asal majlis terganggu...... layar berjaya dipasang tapi tak de apa yang ditayangkan.....(tertunggu2 jgk cikgu nak tengok apa yang akan ditayangkan..............) ..... tup, tup... dah penyampaian cenderamata untuk HM dan mc umumkan majlis bersurai........ (hrmmm........... aku tertanya2 jgk, mana majlis kemuncaknye....???.... tapi ye la. nak buat camnekan........satu lagi..... betul ke ada plan b????)

tapi pape pun, aku secara peribadi nak ucapkan ribuan terima kasih kepada semua merantian khasnya jawatankuasa majlis ini kerana telah berusaha untuk merealisasikan majlis ini walaupun tak seperti yang dirancang. yang penting ingatan dan penghargaan untuk cikgu2 tu. ambil la iktibar terhadap apa yang telah berlaku. insyaALLAH ada hikmah di sebaliknya.



untuk merantian 059, selamat menempuh dunia kehidpan baru dan semoga sukses selalu......!!!!



pengajarannya......... perancangan awal yang rapi dan teliti perlu dilakukan sebelum membuat sesuatu ....khasnya jika apa yang ingin dibuat tu sesuatu yang besar. perbincangan dengan pihak2 tertentu perlu untuk memastikan tidak ada masalah besar yang timbul......surprise istimewa yang hendak dibuat akan berlaku sebaliknya jika perbincangan dan perancangan teliti tidak dilakukan.............kita hanya merancang, tapi ALLAH yang menetukan........

2 comments:

  1. well sensei..
    maybe luck was not on our side..
    maybe alam pun feel sad on our farewell party..
    haha~~

    ReplyDelete
  2. or maybe ada sape2 yang buat hal kot.... (vandalisme harta sekolah ke....) so Tuhan balas serta merta!!

    ReplyDelete