Tuesday, August 11, 2009

Aku dan duniaku 100 ....... teristimewa...

salam untuk semua.....

post aku yang ke 100 ni cukup istimewa. sepatutnya aku tulis hari ahad ari tu tapi ntah kenapa broadband aku lembab betul receive line, tak sempat aku nak tulis. tapi papepun, tarikh 09/08 yang lalu adalah hari yang cukup istimewa buat aku dan adik2. hari tu kami menyambut hari ulangtahun kelahiran emak tersayang. dah 68 tahun usia mak aku. tapi alhamdulillah, masih sihat lagi.

biasanya kalau sambutan hari lahir dalam keluarga aku ni, kami akan pergi makan sama2. 09/08 hari tu lain sikit. kami buat surprise untuk mak. mak pun tak perasan sebenarnya hari tu birthday dia. so, pagi2 lagi mak dah ke kebun dgn pakcik....(dah jadi rutin mak akan ke kebun buah di semenyih tiap hari ahad.......... kebetulan sekarang ni musim buah.....). adik ipar aku yang memang pandai buat kek tu, aku suruh buat kek untuk emak. mak suka air kepala, so aku suruh adik cari air kelapa muda. adik ipar aku yang kelantan tu aku suruh buat lauk sikit...(beruntung aku ada 3 orang adik ipar perempuan yang boleh aku arah2.... hehehe....). aku pulak pegi cari hadiah dengan adik no 2.

pukul 12 mak balik terkejut dia tengok apa yang kami buat. mungkin terharu kot, sampai tak bersuara mak. dalam penat2 mak, kami ajak mak makan sama2. meriah sungguh time makan. alhamdulillah, selesai majlis yang simple tapi memorable. lepas asar aku pun bersiap nak balik seremban. sampai rumah aku dapat call dari adik, kata emak tak sihat. pening kepala sikit. mungkin terkejut kot dengan apa yang dah kami buat. lagipun mungkin penat balik dari kebun.

aku bersyukur kerana dalam usia sebegini aku masih punya emak untuk aku bermanja. dan alhamdulillah mak pun masih sihat lagi. dan syukur sebab mak tak de pape penyakit yang bahaya. aku mendoakan semoga mak dikurniakan ALLAH kesihatan yang baik dan umur yang panjang untuk terus beribadat dan mencurahkan kasih sayang untuk kami adik beradik.....amin.

terima kasih mak..... aku saaayang mak........

*sori tak de gambar sebab tak teringat nak ambik gambar waktu tu..... hehehe...

2 comments:

  1. Sensei, sye mse kecik2 dlu bile mak marah slalu benci mak..ayik kne pukul. apa yg sye x prnh kene...penyapu, getah paip, btg paip, rating pokok, hanger..gayong pn ad..haha...budak nakal la ktekn...

    tp sye dh lme sdar yg mak sye bwt tu sume tuk kebaikan..tuk mendidik...

    skang ni..rmai yg x menghargai mak bapak..rmai yg cpt sgt nk ikut suara hati..nak kebebasan...xnk terkongkong..

    sye rase mengarut la...selagi ad ibu bapa, tak lari dari ajaran agama...ikut sahaja..baik buruk kita ttp anak..ketaatan itu lebih baik dari melawan ibu bapa...

    sekarang...mcm rindu pulak nk kne rotan..haha..kalau x dek kerana marah dan rotan itulah..xkn kita berjaya..

    sayangilah satu-satunya ibu bapa kita..sementara masih ada..

    ReplyDelete
  2. betul acap..... tambahan bdk skrang kan, nak jauh2 lagi dari mak. kata mak mengongkong la.... dia tak tau perasaan bila tak de mak. sebab tu sensei yang dah tua ni, kalau x de pape kat sekolah hujung minggu, mesti balik kampung. just nak tengok mak..... kdng2 bukan buat pape special pun balik.... biasanye sakan tidur je....(same la cam budak sdar kan..... hehehe) tapi dapat berbual mcm2 dengan mak tu yang seronok....

    ReplyDelete