Tuesday, August 25, 2009

Aku dan duniaku 106 ........ alahai ptk

salam untuk semua............

pagi tadi bersama ribuan para guru seluruh malaysia aku menduduki peperiksaan penilaian tahap kecekapan (ptk) kat smap labu. lama tak duduk dalam dewan peperiksaan sebagai calon, rasa pelik pulak. (ye la.... selalunya jaga budak exam, kali ni diri sendiri ambik exam.......). sampai je kat smap (9:45 pg) aku tengok dah ramai yang masuk dewan. semangatnye diaorang ni..... dah tu pulak masing2 dengan buku rujukan kat tangan..... gerun jugak aku..... sakan betul cikgu2 ni studi untuk ptk. aku selamba je.... dah la tak studi ape pun. buku bukan main lagi semagat beli. tapi bukaknye tak. cantik lagi. (tak de masa la....... balik kampung tolong adik ipar buat kuih tempahan raya...) pape pun ambik exam tetap ambik......
ada 2 paper. satu tentang p&p. satu lagi umum (pasal dasar2, surat pekeliling dan macam2 lg la....). paper p&p, ok la sebab ada kena mengena dengan kerja aku. tapi itupun 'panas' juga la kepala ni pikirkan jawapan nye. aku cukup tak suka soalan objektif. sebabnye jawapan tu sume betul dan boleh pakai. kena cari yang paling tepat. lagipun tak boleh nak 'goreng'. masa belajar dulu aku lebih suka jawab soalan subjektif atau soalan esei sebab boleh nak 'goreng' dan boleh dapat markah kesian kat cikgu atau lecturer. tapi objektif tak boleh. kalau dah salah, salah la.....
paper umum pulak....... aduh!! biol kepala rasanye. ntah pape la soalannye. (bagi aku yang tak studi ni, ntah pape la......hehehe...) menguji minda dan kewarasan betul..... aku jaawab jugak la mengikut kemampuan otak aku ni. tengok la keputusannye nanti.......(kalau tak ok, ko la.....)
tapi pape pun, yang penting aku dapat jawab sume soalan yang diberikan. betul ke salah, kemudian kira.............betul tak??? (moga aku lulus......insyaAllah)
kesimpulan........... apa je yang nak dibuat mesti ada perancangan dan persediaan. tak boleh main buat je. nak ambik periksa pun perlu ada persediaan. tak kira la exam ape pun. dan satu lagi, jawab je sume soalan tu walaupun tak tau jawapannya............ (sebab jawapan dah ade...... tembak je la...... hehehe...... mane tau terkena sasaran.......kan rezeki tu.....)

No comments:

Post a Comment