Saturday, October 31, 2009

Aku dan duniaku 123 .......... this 1 is 4 u .....2

salam untuk semua.............

dua tiga malam ni aku tidur agak lewat...... (terlalu lewat la....... pkl 3 pagi.....). aku terlalu asyik membaca beberapa post dari pelbagai blog yang aku jumpa. benda yang selama ni aku tak tahu..... (sebab masa aku kat u dulu, x de benda2 ni..... ke u aku je yang tak de??? ke aku tak ambik tahu kot, sebab concentrate belajar......... zaman aku kat u 'sakit' sebab aku kat luar negara...... nanti la ada peluang aku akan citer............. )tak sangka pulak kat u kita benda2 camni berlaku..............

sumenya bermula bila naluri ingin tahu aku mengenai keputusan pilihanraya kampus bekas student aku yang bertanding.... (aku tulis dalam post 120......). acap (bekas student aku tu) bertanding untuk kerusi tertinggi (hicom) majlis perwakilan pelajar u dia. aku cukup bangga sebab acap ni memang sejak zaman sekolah lagi dah nampak tokoh kepimpinan dia. idea pun banyak. so, bila aku tahu dia tewas dalam piihanraya tu, aku kecewa jugak la. nak jugak tahu sebab mengapa dia gagal, aku pun bukak la beberapa blog kat link blog acap tu. banyak sungguh post mengenai postmortem pilihanraya tu dalam blog yang aku tengok tu. baru la aku tahu suasana sebenar politik kampus ni. ada jugak 'main kotor' dia. (alah..... politik mana2 pun sama la........)

apa yang menarik perhatian aku ialah kesan kekalahan acap terhadap persepsi warga kampus tu. bila baca sume post2 tu....... (aku baca sume yang berkaitan....... sebab tu tidur lewat.....) nyata bahawa kehadiran acap sebagai calon pemimpin kampus memberi impak yang besar terhadap perubahan yang bakal berlaku.......... kalau di pikir lazimnya, calon yang kalah tak akan dengar citer dah lepas tu, tapi dalam kes acap, itu tak berlaku. malah seolah membangkitkan satu kesedaran dan perubahan terhadap suasana kepimpinan di kampus dia tu. aku rasa itu la aura sebenar seorang pemimpin (bukan nak memuji dan menjulang acap.............sebab memng betul pun....... kan???) kalah pun masih terkesan di hati warga kampus. ada yang menyatakan dengan kekalahan acap ni telah membuka mata mereka betapa 'kotor'nya politik kampus ni...........

bagi aku yang telah mengenali acap agak lama masa dia jadi pelajar dan pemimpin tertinggi di sekolah, aura kepimpinannya akan terserlah di mana2 tempat pun, baik sebagai ketua mahupun sebagai orang di belakang tabir. sebab tu dalam post 120 aku tu, aku tak heran kalau acap bertanding dalam pilihanraya kampus dia. acap tau dia boleh buat kerja. dan aku jugak tau acap mampu lakukan apa yang terkandung dalam manifesto dia tu (sori la aku tak tau ape kandungan manifesto tu............). tapi apa nak buatkan......

tapi, tak pe la acap. nampaknya kekalahan tu membawa hikmah yang besar rupanya. kehadiran acap dalam dunia politik kampus itu nampaknya telah membawa kesedaran dan diharapkan juga akan membawa perubahan terhadap pengurusan majlis perwakilan pelajar yang baru. dan untuk semua yang menyokong acap, jangan risau sebab 'he will never stop trying and he'll be back........'(cam terminator tu......)

untuk acap............. jangan putus asa. kekalahan ini merupakan 'guru' yang bagus untuk kita belajar darinya. 'you know you can do it and you will do it'. just believe in yourself and Allah always........... doa sensei sentiasa untuk kamu. moga berjaya. ganbatte kudasai!!!


p/s...... aku mintak maaf kalau ada statement dalam post ni yang x betul. aku hanya memberikan pandangan sebagai bekas guru yang mengenali acap. gomen nasai...........

6 comments:

  1. btol sensei..bnyk bende2 baru dpt tgk dan ambil iktibar..patutla org politik selalu sakit jntung kn? bnyk sgt bende2 unexpected berlaku..ni baru pilihanraya kampus kn..but still,isk3..sy antara org paling emosi buat komen2 smpi kne delete komen..hoho..

    yg paling xsangka kn sensei, member baek ktorg ni, duduk sbelah bilik je..xsangka die pegi ke bilik2 junior suroh pangkah calon 1,2,4,5,6..jgn pangkah no 3 (acap la)..org2 backstabber cmni pon terkantoi jgk padahal dok bersua muka tiap2 hari tuh..

    terlalu bnyk sepak terajang dunia politik nih..moga2 acap tros kuat utk perjuangkn yg hak dan nafikan yg batil, insyaAllah..

    ReplyDelete
  2. hehhe..

    btw sme tu dh lepas..gerakan acap akhirnya telah mencetuskan satu revolusi yg dipanggil October Revolution..

    panjang lebarnya mungkin acap shj yg tau, tp sbagai roomate yg sentiasa curi2 dgr (sori acap, haha), ideanya adalah utk menjadi pembangkang la yg akan menjadi check-n-balance utk barisan MPP yg baru supaya everything yg mereka buat akan ade pandangan yg xsemestinya mengkritik, tp bg memastikan mereka keep track dgn ape yg mereka patut buat..

    October Revolution pon bersama dibincangkan bersama pemikir hebat jugak lah, Mr. Rausyanfikir...so kte sama2 je la doakan moga2 tindakan ini ke arah perjuuangan hak penafian batil, insyaAllah.

    **sensei, menarik jgak snarnye dpt jd pembangkang, haha..ok,xpyh la direview balik ape yg dh jd time skolah kn..hoho~

    ReplyDelete
  3. salam sensei..lg stu post utk sye..haha..syukran..sye dh reblog sensei pnye post ni kt blog campaign sye..haha..terima kasih sgt2 ats sokongan sensei terhadap sye..syukran..sye akn meneruskan perjuangan ini..pembangkang walaupun smpi ke luar sekolah..haha.

    ReplyDelete
  4. sangat menyokng kate2 munir...
    mmg betol diorg suro undi 1,2,4,5,6
    siap dtg lagi bilek tuh..
    yg dtg nie pakai songkok kopiah bagai semua
    "ckp x yg undi no 3
    dye bukan nye ok pon.. jus debater je..
    ape yg denater boleh buat..
    ckp je lebih."
    itu la yg diorg hasut esp bdk foundation
    tyme nie saye senyap jer nak gelak pon ade...
    pastu sy ckp
    " nnt sy undi.. tp x yah la nak memburukkn name org laen.. sy kenal acap dh lame dh.. tima kasih"
    terus tutup pintu..

    koto tul mainan politik..
    x pe acap, ade ubi ade balas ade hari ko blas..
    go acap go...

    ReplyDelete
  5. to munir....

    sebab tu la politik tu kotor. orang baik pun boleh jadi x baik dek politik ni. bab2 tikam belakang ni biasa la. ada tu kawan baik boleh tikam belakang utk kepentingan dan keuntungan sendiri. tapi sensei bangga dengan kamu kerana kekal setia sebagai kawan acap. kamu kenal acap dah lama kan?? terus la menyokong perjuangan acap. tapi sensei minta satu je, jadi la kawan yang bersedia menegur acap andai dia tersilap langkah dan bersama2 la menyokong dan membantu atas segala usaha kebaikan yang inging dilaksanakannya. sensei tau kamu boleh lakukan itu. gud luck ye....


    to acap...

    alhamdulillah acap. kamu dah berjaya bawa perubahan minda thhdap segelintir warga utp tu. tapi acap, jadi la pembangkang yang berhemah dan jgn hanya pandai menggunakan suara saja utk membangkang. 'a leader is an action not a position'. ingat ye. sensei akan terus mendoakan kejayaan kamu.... sebab sensei tau... ACAP BOLEH!!

    to hazwan.....

    tapi kamu tak termakan hasutan tu kan?? sebab macam yang kamu cakap 'saya kenal acap dah lame...'. papepun yang penting kamu perlu bijak buat keputusan. x payah org lain suruh buat itu, buat ini kan..?? just tanya hati dan akal kamu, yakin dengan keputusan tu, dan buat tindakan....
    alhamdulillah, kamupun dah belajar bnyk perkara kat utp tu kan.... pandai2 la membuat keputusan ye....


    but guys....

    papepun.... study smart k..!!!!

    ReplyDelete
  6. yezzaa!! hidup sensei!!! tetibe je..hoho..isyaAllah!~

    ReplyDelete