Friday, July 17, 2009

Aku dan duniaku 84 ..... hipokrit...

salam untuk semua........

"kadang2 kita perlu jadi hipokrit la sensei, untuk survive dalam dunia sekarang ni," jawab seito (pelajar) aku siang tadi. terkedu jugak aku sekejap dengan jawapan tu. kemudian aku jawab, "betul, tapi bukan waktu sekarang. bukan waktu kamu masih seorang pelajar. bukan waktu di sekolah ni", balas ku.

betul ke kita perlu jadi hipokrit untuk survive? bukan ke hipokrit tu sifat berpura2? kenapa perlu berpura2? kenapa tak boleh bersikap jujur? siri soalan yang aku ajukan pada seito aku.

kalau tak berpura2 susah nak hadapi hidup dalam masyarakat yang memang sentiasa berpura2 sekarang ni. kalau tak berpura2 susah nak berjaya ,x kira lah dalam bidang apa pun. orang yang terlalu jujur selalunya jadi mangsa. dan itu la pulak siri jawapan yang diutarakan oleh seito aku yang pandai2 belaka ni.

hrmmm......... bila pikir balik, betul jugak. tak de orang yang tak hipokrit dalam dunia ni. macam2 jenis hipokrit ni sebenarnya.....(penilaiannya bergantung pada individu sendiri.......)baik dalam percakapan, tingkah laku, pemikiran mau pun cara hidup. dan aku sendiri la, rasanya ada jugak bersikap camtu. atas keperluan...........

guests camne??

kesimpulannya.......... kadang kala kita perlu juga bersikap hipokrit mengikut keperluan dan keadaan. tapi jangan sampai sikap ini mengaburi kejujuran dan kebenaran.

2 comments:

  1. Saya memang hipokrit pun, kadang2 kita kena berpura2 sebab nak jaga hati orang...
    http://infinitesane.blogspot.com/2009/06/buat-baik-malay-post.html

    ReplyDelete