Wednesday, July 8, 2009

Aku dan duniaku 77 ...... sedar ke tak ni???

salam untuk semua.........

mesy kurikulum tadi buat post mortem pasal result f3 & f5 pertengahan tahun. aku tengok sume cg2 subjek muka risau je terutama cg2 f5..... (ye la, mana tak risau, markah budak bukan main teruk lagi..... bm pun ada dapat c...... itu belum subjek elektif lagi.......) kesian jugak aku tengok cg2 td. aku tak boleh nak buat ape la, sebab aku tak mengajar exam subjek, so aku tak la rasa kecewa sangat macam dioarang rasa........ (tapi bengang jugak bila budak f4 jawab dengan 'open book' pun hampeh jugak resultnye........... tu nak salah kan sape???.....hmmm... sama2 pikir la k... salah aku pun mungkin ade jgk.....kot???..........)

budak2 ni sedar tak yang pmr tinggal 90 hari je lagi dan spm 140 hari lagi.....???!!! tak lama lagi tu..... cuba tolak2 masa tidur, makan, main dan aktiviti lain, rasanye masa tu beberapa hari je ...... aku tengok diaorang ni releks je..... buat kelas tambahan, tak datang. masa kelas anjal, masuk lambat. buat kelas hikmah, escape...... macam mana nak dapat ilmu kalau x masuk kelas...........

aku rasa la kalau orang yg sedar tu, dah bulan 7 ni, diaorang sure dah studi dan latih tubi sendiri. sure dah melambak nota kecik yang diorang buat. sure dah banyak buku latihan dan latih tubi yang dibeli......... kalau camni tak pe la. kita tengok pun tak risau.

ni yang tak sedar2 lagi ni.....(kadang2 tu tak boleh nak marah jugak kalau orang cakap, 'sdar tu bila nak sedar2 ??'......... menyampah dengar, tapi bila pikir balik ada jugak betul nye........) camne nak buat?? cg dah penat dah. buat kelas untuk diaorang, bdk2 pandai yang datang. yang bengap2 tu (sori...... kasar sikit...) membungkang kat dorm tido. cg yang prihatin ni, pergi la cari........ kalau jumpa ok la... kalau tak, menyusah dan membuang masa je........

zaman sekarang ni, bukan lagi murid mencari cikgu, tapi cikgu yang cari murid. sapa yang nak belajar ni woooiiiii!!!????.......... dah la tu. bangun dan mula la jadikan buku sebagai teman. dan jangan lupa mintak petunjuk dari Allah swt....... insyaAllah

kesimpulannye......wahai anak2 pelajar ku, sedar la bahawa masa depan terletak ditangan kalian. zaman persekolahan dan keputusan peperiksaan akan menentu dan mencorakkan kehidupan kalian nanti. jangan la tunggu 'last minute' baru nak studi. nanti kelam kabut.... tension....dan sudahnye dalam dewan exam 'blank'..... nak ke camtu? so, mula la sekarang. masih belum terlambat lagi...... gud luck n gambatte kudasai......

No comments:

Post a Comment