Friday, May 15, 2009

Aku dan duniaku 11 ........... pelik ke ni???

salam untuk semua.............
aku nak cakap pasal buku lagi ni. harap guests tak boring ye.....sebab buku adalah duniaku ...(heee............berapa kali nak bagitau la.....orang dah tau dah...............)
aku ni bila bab membaca ada satu tabiat pelik la. mcm aku citer sebelum ni, aku kalau nak mula baca buku bukan main payah. tapi bila dah mula tak boleh berenggang pulak dengan buku........ ingat kan??
yang peliknya ialah aku kalau dah mula membaca, sekali baca 4 buah buku. (hah?!....ya. ni aku nak citer la ni....) kat rumah aku tu aku ada 3 ruang bacaan. ruang depan, bilik dan bilik air. dan satu lagi ruang luar. kat setiap ruang tu mesti ada 1 buku yang akan aku baca. ...hmmm ... x paham ke??maksudnya cam ni la. bila aku kat ruang depan.....(masa aku banyak kat situ) aku akan baca 1 buku. bila kat bilik tidur...(ni biasanya waktu nak tidur la baca......) aku baca 1 buku lain. bila masuk bilik air nak.....ehem (yang lama tu la.......) aku akan baca 1 buku lain pulak. dan bila aku keluar pegi mana2 aku akan baca buku lain yang memang sentiasa ada dalam kereta aku tu..... (hah....paham kan??) pada aku dengan cara camni aku dapat habiskan 4 buku sekali gus...(tapi biasanya buku kat ruang tamu abis dulu, diikuti buku kat bilik air.........hehehe) ape??! lama nak abis kan?...hmmm...memang lah lama nak habiskan tiap satu buku tu, tapi aku dapat tahu 4 cerita sekali gus. canggih tu kan....!!!
tak ingat isi cerita..??? ingaaaat..... sebab tiap buku tu lain genrenya.
contohnya sekarang ni aku tengah baca buku...
~ kat ruang tamu - 'berdailog dengan jin'
~ kat bilik tidur - 'cinta yusuf dan zulaikha'
~ kat bilik air - 'saving grace'
~ kat dalam kereta - 'do you wear suspender?'
dan sekarang ni dalam handbag pun ada satu buku lagi. ni baru nak cuba biasa kan. sebab aku rasa buang masa je aku tak buat pape masa makan kat kedai, tunggu komuter atau bas, dalam komuter atau bas, dalam lif, tunggu giliran kat bank atau pejabat pos dan banyak tempat lagi la.....
pada aku dengan cara ni kat mana je tempat aku pegi, aku mesti ditemankan oleh buku. baik dalam rumah maupun bila aku kat luar. (punya la kamaruk buku kan.......)
semua ni sebab, 'membaca jambatan ilmu', 'membaca amalan mulia', 'bangsa membaca bangsa berilmu' dan 'reading is to the mind what exercise is to the body-joseph addison'

mmmm..............pelik ke aku ni???

No comments:

Post a Comment