Saturday, May 16, 2009

Aku dan duniaku 14..............kenangan lalu....

salam untuk semua.....

alhamdulillah....hari ini yang aku jangkakan akan dilalui dengan mood yang terspoil, rupanya menjadi satu hari yang menggembirakan. memang lah mula2 kelam kabut sikit. pkl 9.30 pegi dealer celcom nak bayar bil....sampai pkl 10.00 tak buka2 juga.....hilang jugak sabar ni....pkl 10.15 pun tak buka jugak.....sudahnya pegi kedai hp kat sebelah, beli line prepaid.....fuh...activate line pun 5 min je.....senang betul. kelam kabut balas msg member...mintak maaf dan setuju nak keluar......
pkl 11 aku dah ada kat town tunggu member. seronok betul ingat balik citer2 lama, pasal kawan2 yang masih berhubung, pasal dia kat sekolah, pasal rumahtangga, pasal anak2.....(dia punya la....)pasal aku....mmmm...citer biasa je la....(biasa yang macammane tu??.....) ye la...aku pun citer pasal kerja, pasal keluarga, pasal .....macam2 la.....
yang best dengar dia citer pasal sambutan hari guru kat sekolah dia. biasanya pagi2 lagi kat atas meja dia melambak hadiah hari guru. bukan kecik2 dan murah2 tau....!! dia kata ada yang bagi kain, tudung dan kerongsang, minyak wangi, ....jam pun dia pernah dapat!!!......jeles betul aku. kalau bunga tu, bukan sekuntum dua, tapi berjambak2......tapi ya la....dia kat sekolah mana. kat sekolah yang anak2 orang berada.....namapun sek. convent.
akupun dulu masa kat sekolah (aku pun alumni convent tau......) bila hari guru je, mesti nak cari hadiah yang istimewa sikit untuk cikgu2 yang aku sayang. sebab aku ni bukan dari keluarga berada, aku plan nak beli hadiah tu 2 bulan lebih awal sebab nak kumpul duit belanja bulan2 yang aku dapat drp emak. so, dua bulan sebelum bln mei aku ikat perut la sikit. tak pe la....pengorbanan untuk cikgu aku. bila dah dekat nak hari guru, aku pun kuar dengan 3 member kamcing aku,.....ita, yan, dan zana...(kat mane la kau orang sekarang........ rindu la...) pegi cari hadiah. bila dah dapat dan puashati dgn benda yang dicari, aku bwk balik dan balut sendiri dengan keikhlasan dan niat agar hadiah aku yang tak seberapa ini akan disukai oleh cikgu aku.
(tapi sekarang ni balut kat kedai je......tak de perasaan pape....tau2 je dah siap....dengan riben lagi....cantik di mata tapi tak terkesan dihati.......)
bila menghulurkan hadiah itu kepada guru yang aku sayang....(cikgu jamilah, cikgu zakiah, cikgu fatimah, cikgu sofia, mrs benjamin, cikgu muliyani~cikgu math aku yg garang tu........aku rindu waktu2 dulu....terima kasih cikgu!!!) aku lafazkan "selamat hari guru, cikgu dan terima kasih atas segala ilmu yang dicurahkan". yang terharunya,....(aku tak lupa sampai sekarang........) cikgu aku cakap......"semua ni tak perlu la, terima kasih je dah cukup. cikgu tak mintak pun semua ini. yang penting, kamu belajar dan berjaya nanti. itu doa cikgu"........aduh!!! waktu tu,....sapp!!......jantung aku bagai disentap....aku tahan air mata drp keluar.......dan aku cakap......."apa yang saya bagi ni tak mampu sebenarnya nak membalas apa yang telah cikgu curahkan kat saya......tapi ini lah terima kasih dari hati saya.......ambik la cikgu"(....waduh...mcm drama la pulak.......tu cikgu tak tau lagi aku ikat perut 2 bulan nak beli hadiah tu....kalau dia tau....drama airmata kot...hehehe.......)(ini citer betul tau...bukan rekaan.....)
itu la suasana hari guru masa aku sekolah dulu.....(citer kat atas masa aku f5, tahun terakhir kat sekolah.........)bila ingat balik dan citer kisah2 lalu dengan kawan2, jadi bahan gelak sakan pulak......tapi papepun, itu lah aku dan cikgu2 aku dulu......kenangan yang akan tepat aku ingat setiap kali hari guru tiba.
untuk semua cikgu2 aku dulu.........terima kasih cikgu.....kerana mu aku adalah diri aku sekarang.....
kenangan lalu mengusik jiwa...

3 comments:

  1. sensei!!
    hepi (belated) teacher's day~
    :)
    may Allah bless always~

    ReplyDelete
  2. 幸せな教師の日、先生!

    xtau betol ke x,haha..anyway..
    moga sensei sentiasa dimurahkan rezeki & dipanjangkan umur,insyaAllah!
    TQ sensei, for everything~

    Bnyk yg sensei ajar sy, dan bnyk yg sy blajar dari sensei!
    Hanya Allah s.w.t. mampu balas segala jasa sensei,amin!

    Terima Kasih, cikgu!

    ReplyDelete
  3. TQ guys,

    To Munir,
    日本語が上手ですね。
    ありがとうございます。べんきょう、がんばってね

    ReplyDelete