Friday, May 22, 2009

Aku dan duniaku 20 .............warna.....

salam untuk semua......

kali ni aku nak citer sikit la pasal warna. (sebab aku dah baca satu buku ni......tentang warna.....menarik utk aku kongsi dengan guests.......) warna menceriakan suasana. warna mengindahkan pemandangan, warna mendamaikan hati, warna mententeramkan jiwa.
setiap warna membawa maksud tersirat dan menggambarkan peribadi seseorang. bagi yang meminati warna (semua orang suka warnakan..........apa benda yang tak de warna kan.........warna memperkenalkan sesuatu........) tertentu, ada banyak tafsiran boleh dilakukan.

bagi yang meminat warna merah, anda adalah seorang yang
  • sukakan kebebasan dan cabaran
  • sentiasa inginkan pembaharuan dalam pemikiran dan persekitaran
  • mudah simpati (ratu/raja air mata.......hehehe)
  • degil
  • keras hati
  • optimis
  • berani dan lantang menyuarakan pendapat

peminat warna jingga pula, adalah seorang yang

  • bagus dan cekap dalam menjalankan tugas
  • sukakan sesuatu yang baru
  • sentiasa ceria dan bertenaga
  • kreatif
  • beremosi (ni pun ratu/raja air mata jugak......)
  • kurang berkeyakinan
  • sukar terima tekanan

bagi yang meminati warna kuning adalah seorang yang

  • berfikiran terbuka
  • ceria
  • daya imaginasi yang baik
  • bertanggungjawab terhadap diri dan orang lain (ni nak buat kawan bagus....)
  • sensetif dan penyayang
  • sentiasa berhati2

mereka yang menyukai hijau adalah seorang yang

  • pentingkan kesejahteraan dan harmoni
  • bijak dalam menjaga perhubungan dengan kawan
  • perlukan sokongan daripada orang yang memahami (yang rapat la ni....)
  • pentingkan keluarga

bagi yang meminati biru adalah seorang yang

  • pentingkan perhubungan dan ikatan yang mesra (dengan orang tersayang la ni......)
  • ingin disayang dan menyayangi
  • bersikap terbuka dalam memulakan perhubungan
  • terlalu berhati2
  • bijak berbahasa ketika menyatakan pendapat
  • sukakan suasana damai dan harmoni

insan yang meminati indigo adalah seseorang yang

  • seorang yang suka berfikir (kurang bercakap)
  • ada ciri2 pemimpin
  • berpandangan jauh
  • berhati2 dalam sebarang tindakan
  • unik dan kreatif dengan gaya tersendiri (orang mudah tertarik dengan sifat ini............)
  • semangat tinggi
  • meminati perkara2 berkaitan dengan seni
  • tidak suka menonjolkan diri

peminat violet adalah seseorang yang

  • minda yang aktif
  • daya penilaian tinggi
  • berpandangan jauh (so....dapat lihat sesuatu yang orang lain belum nampak.......???)
  • terlalu mengharapkan orang lain
  • bercita rasa tinggi
  • kreatif dan berseni
  • sukakan keindahan semulajadi
  • meminati muzik
  • mempunyai daya kepimpinan yang baik

hah.........!!! dah tau kan sifat2 yang ada dalam diri masing2. kena tak........??? kat aku, adalah 3/4 betul..........(terpulang la kat guests nak percaya ke tak............aku tulis ni pun sekadar nak kogsi ilmu dengan guests...........)

satu lagi aku nak kongsi ialah setiap hari juga mempunyai warna (tak tau la betul ke tak.........ini aku dapat dari akak kawan aku beberapa bulan dulu...............ni pun terpulang ye........nak percaya ke tak...........) aku buat pun sebab suka2 je...........(macam menarik je.....) sekarang ni aku dengan 2 orang member lagi kat tempat kerja, amalkan yang ini....sebab akak kawan aku tu kata, ia akan mempengaruhi mood hari tu. apa kami buat ialah, setiap hari kami akan pakai warna baju yang dah ditentukan untuk mengekalkan mood bekerja hari2.

  • isnin ~ putih
  • selasa ~ pink/purple
  • rabu ~ biru
  • khamis ~ kuning/peach/light brown/jingga
  • jumaat ~ hijau
  • sabtu ~ merah
  • ahad ~ hitam

(semua warna tu adalah warna base untuk hari2 tersebut) lepas amalkan beberapa bulan, seronok pulak.............tak susah nak pilih baju warna apa nak pakai setiap kali tengok almari baju............

cuba la..........!!!!!

4 comments:

  1. Warna mempunyai auranya yang tersendiri....yang bersesuaian dengan aura diri kita....kalau disuaikan kedua2nya pasti ummm...dan bertenaga

    ReplyDelete
  2. owh...baru paham knape sensei ade cermin mata bnyk2 kaler...haha....

    erm,menarik2..boleh try utk study gk kn??
    hoho..:)

    ReplyDelete
  3. Ina, Ingat tak tafsiran warna pink dulu? Ada somebody bentang waktu mesyuarat guru.. heee.. Malu sungguh waktu tu sebab akak peminat pink.. lepas tu dah jarang pakai..

    ReplyDelete
  4. to munir,
    hahaha......
    seronok kalau betul mengkaji. sensei yang setakat baca ni pun rasa seronok.......sebab ada banyak yang terkena kat diri sendiri. cuba la....

    to kak zai,
    hehehe......sapa tak ingat kak zai! saya lagi la sebab ari tu kebetulan pakai pink ...adusss ...malu sungguh!!!!
    pasal tu pun ada jugak, tapi saya tak masukkan.....banyak yang saya tapis......hehehe

    ReplyDelete