Wednesday, May 27, 2009

Aku dan duniaku 28 ............rindu....

salam untuk semua..........

'rindu'. ungkapan yang seringnya meruntun jiwa, ungkapan yang mengingatkan pada insan tersayang.......(biasanya la......) ungkapan yang mengimbau kenangan lalu. ungkapan yang akan buat orang tersipu2.............. namun adakah ungkapan 'rindu' itu dari hati yang memang rindu atau hanya dari mulut untuk menyedapkan hati?? (...sendiri pikir k......)

kalau di jepun, ungkapan rindu adalah 'ai tai' (逢いたい)lafaz 'ai tai' ini kalau diucapkan akan meruntun perasaan. biasanya ungkapan ini adalah untuk yang tersayang. tetapi sering juga digunakan untuk orang yang lama tidak bertemu (dengan kanji yang berlainan =会いたい tetapi sebutan sama) masyarakat Jepun mempunyai deskripsi yang pelbagai untuk ungkapan rindu ini. ia di bezakan dengan penggunaan kanji yang berbeza. walaupun sebutannya sama tetapi kanji nya adalah berbeza. maksud dan penghayatannya juga berbeza.

tetapi bagi kita ungkapan 'rindu' telah terlalu biasa gunakan. kadang2 kita ragukan kebenarannya. bila orang cakap "aku rindu la kat kau". jawapan kita "ye la tu......." jelas maksudnya seolah tidak percaya. mungkin cara ungkapan itu dilafazkan. atau mungkin kawan2 yang kita tau suka mengusik (kawan kepala otak tak betul............hari2 cakap rindu, rindu...........sapa nak percaya.............). tapi bagi aku, usik2 camne pun, bila terkeluar perkataan 'rindu' tu, tak dapat tidak mesti ada sikit la rasa rindu tu sebenarnya..............betul tak??? kalau tak, tak kan la terucapkan.....kan.....kan???

tapi bagi aku kalau lah ada orang cakap rindu kat aku, aku suka plus terharu la sikit. sebabnya.............itu tanda ada orang yang masih ingat kat kita. bila tetiba je dapat sms " rindu la nak jumpa mcm dulu2", "rindu la nak dengar gelak kau tu", "rindu la nak rasa masakan kau", "rindu la kat sekolah"...................... aku cukup seronok. kadang2 tu cuba mengimbau balik kenangan yang dirindukan itu. ungkapan 'rindu' ini memberikan impak yang besar. tapi jangan terlebih2 rindu tau.............. (takut mabuk kepayang...............ni dah kes lain pulak..........aku, no komen..........hehehe)

* aku rindukan sakura, momiji, salji dan PENCIPTAnya

No comments:

Post a Comment