Tuesday, May 12, 2009

Aku dan duniaku 4.......sesat dalam duniaku

salam untuk semua,

baru2 ni aku berpeluang ke satu acara yang sememangnya aku tunggu2 setiap tahun. pesta buku antarabangsa kuala lumpur. MasyaALLAH!!, macam bebudak dalam candy store aku kemaruk memilih buku. keseronokan yang terlampau....!!! tapi yang tak seronoknya ialah orang terlalu ramai. sampai berlaga punggung lagi.....hish, kalau tak pikirkan dunia buku aku tu, sure dah tak tahan nak berhimpit lama2. tapi peluang setahun sekali ni aku nak gunakan sepenuhnya, nak cari buku yang aku minat.

sebenarnya bagi aku satu keasyikan bila dikelilingi oleh buku2 yang pelbagai. bagi yang 'ulat buku' macam aku ni, sure nak kutip dan bawak balik semua buku yang ada kat situ kan... tapi syukurla aku dah budget berapa banyak nak beli. (memang kena budget pun, kalau tak sure 'terlajak' beli)budget punya budget pun melayang jugak la lebih kurang rm400. seronok tgk buku bertukar tangan. tak tercontrol dah duit yang keluar tu (....kan dan budget....so tak kisah la) yang penting aku puas. itu sebenarnya. aku tak tau kenapa bila dapat beli buku aku rasa puas dan seronok. tapi lepas ni problemnya pulak, bila nak baca sume buku tu....hmmm....buku yang beli sebelum ni pun tak berusik lagi. tapi tak pe la kan. ilmu dalam buku tu disimpan lama manapun tak luak.....

aku ni pulak bila nak mula pegang buku tu novel tu bukan main malas, tapi bila dan mula tu tak boleh nak stop pulak. berkepit je dengan buku. bila solat, tidur, mandi dan driving je aku tak boleh nak pegang buku. waktu lain sure ada buku di tangan. itu lah aku. dalam dunia aku.

tapi apa yang aku bangga masa pergi pesta buku tu ialah bila tengok hampir 90% pengunjungnya adalah orang melayu. so... sapa kata orang melayu dan orang malaysia tak membaca? kena tengok la balik statistik ni. tapi aku harap buku yang dibeli tu tak jadi hiasan rak buku je la. jangan sebab takut buku rosak tak bagi anak2 atau sapa2 baca. pada aku biar buku tu hancur sebab itu tandanya ia dibaca. ilmu yang terkandung di dalamnya telah tersebar. ilmu yang tersimpan tak kan bermanfaat.

fuh.....aku ni kalau cakap pasal dunia buku memang tak boleh nak stop. banyak sebenarnya tentang buku ni yang aku nak citer dan kongsi dengan guest semua. tapi cukup2 lah dulu untk kali ni. aku stop dulu. nanti aku sambung kemudian

No comments:

Post a Comment