Sunday, May 24, 2009

Aku dan duniaku 22 ..........mengapa bila ada yang prihatin....????

salam untuk semua............
"tangan yang memberi itu lebih baik daripada tangan yang menerima". apabila ada yang sudi memberi, pasti ada yang sedia menerima......tak kira la dalam bentuk camne pun. tapi realiti nya dalam dunia sekarang, bila ada yang ikhlas untuk memberi, ada pula yang mengatakan "ada udang di sebalik batu". bukan untuk bersyukur, tapi meragui keikhlasan orang yang memberi tu. sampai kadang2 terpaksa cakap "aku ikhlas ini, ambik la...." (cakap camni, lagi la orang ingat ada pape kan.........tapi kalau tak cakap, orang tak caya pulak............aduh!!!! cakap salah, tak cakap pun salah!...)
mengapa manusia sekarang telah hilang keyakinan untuk mengakui sesuatu yang benar?
mengapa manusia sekarang masih meragui keikhlasan yang ingin diberikan?
mengapa manusia sekarang perlu mempersoalkan keprihatinan seseorang?
mengapa manusia sekarang perlu bertanya "mengapa" untuk semua perlakuan?
mengapa manusia sekarang tak macam dulu,
murah sangat dengan "betul ke?? alhamdulillah"?
mengapa manusia sekarang tak macam dulu,
merendah diri "susah2 je. terima kasih la"?
mengapa manusia sekarang tak macam dulu,
mengambil tahu "ada yang boleh saya bantu ke?"?
mengapa manusia sekarang tak macam dulu,
melihat semua tanpa bertanya "mengapa?"?
mengapa..............
kalau dulu,
hutang emas boleh dibayar
hutang budi dibawa mati
tapi sekarang
hutang aku kalau tak bayar (tak kira la emas ke, budi ke...)
aku cari sampai mati
kalau dulu,
saya budak baru belajar
kalau salah tolong tunjukkan
tapi sekarang
saya dah pandai, tak payah ajar
cikgu kalau tak tau saya boleh tunjukkan...............???
kalau dulu,
kalau ada umur yang panjang
boleh kita berjumpa lagi
tapi sekarang
lain kali kalau nak datang
sms jangan la lupa bagi...............???
kalau dulu,
terima kasih daun keladi
kalau sudi datang lah lagi
tapi sekarang
terima kasih datang lah lagi
lain kali biar lah 'berisi'(dalam hati........) ...........???
mengapa bila ada yang prihatin, ada yang tak ambil peduli..........????
fikir2 kan lah.......................

1 comment:

  1. Kak..
    Ahli tasawwuf telah menggambarkan bahawa dunia sekarang diibaratkan seorang tua yang nazak. Sebab tulah dunia dan penghuninya sekarang dilanda dengan pelbagai penyakit... fizikal dan rohani. Sehinggalah situa itu meninggalkan dunia dan dunia ini kembali ke Yang Maha Pencipta.

    ReplyDelete