Friday, May 22, 2009

Aku dan duniaku 19 .................prinsip aku...

salam untuk semua...........

macam aku cakap mula2 dulu, aku ni memang tak ramai kawan. sebab aku susah nak percaya orang..........(sebab dah banyak kali terkena...........) tapi bila dah da kawan tu, aku akan jaga sebaiknya........mungkin jugak kawan2 aku sebelum ni tak boleh nak ikut cara aku pikir kot.......
tapi aku memang tak nak kawan2 aku ikut cara aku, sebab pada aku setiap manusia ni ada cara dia sendiri.............cuma yang penting kena paham cara tu...........kawan2 aku kena paham cara aku dan aku cuba dan kena paham cara kawan2 aku.........sebab tu aku pegang pada prinsip 'don't expect others to think like you think and do things like you do.........' aku guna prinsip ni sejak zaman sekolah lagi ...(fuuu........lama nye....)
aku rasa la......(bukan rasa, memang betul, fakta......)dalam dunia ni tak de orang yang sama dengan kita ........(walaupun ada yang kata ada 7 orang yang rupa macam kita..........) tapi itu pada rupa dan fizikal saja. pemikiran dan perasaan semestinya tak sama. itu la istimewanya insan yang diciptakan oleh ALLAH. (alhamdulillah...............)
mungkin sebab prinsip aku ni, aku boleh terima kalau orang kata "tak boleh" dan "tak tahu" pada kerja yang diberikan. pada aku, bila orang kata "tak boleh" tu, maksudnya orang tu memang betul2 tak boleh buat........... dan bila "tak tahu" tu memang betul2 orang tu tak tahu. tapi pada aku la kan...........yang "tak boleh" tu la kita kena cuba, barulah tau boleh ke tak ( satisfaction is when you realise you can make the impossible possible....) yang "tak tahu" tu la kita kena ambik tahu............sebab semua ini adalah proses belajar........(aku yang dah semakin 'dewasa' ni pun setiap hari belajar................) ............betul tak??
apa yang tak seronok aku dengar ialah, bila aku tau "tak boleh" dan "tak tahu" tu equal "tak mahu". (sikap camni la yang sebenarnya ada kat ramai orang..............)sikap ini pada aku, sikap orang yang sombong. aku tak boleh dengan orang camnii......sori la.........
aku rasa, kena tukar la "tak boleh" tu kepada "insyaALLAH saya cuba" dan "tak tahu" tu kepada "saya akan cari". dengan ungkapan macam ni aku rasa orang yang bagi kerja (...biasanya boss atau assistant boss la tu...........) boleh la rasa lega sikit walaupun hasil nya tak tahu lagi.............(kalau tak puas hati boleh la bincang dengan baik dan suruh perbaiki...............) ha.......kat sini la 'kepercayaan' itu penting. boss atau assistant boss mesti percaya anak buah boleh buat kerja dan anak buah pulak mesti hargai kepercayaan yang diberi dan mesti lah buat betul2. kan....kan...kan??? ....betul....betul....betul....!!!!

kesimpulannya, ALLAH jadi kan manusia berbeza2. gunakan lah akal yang dikurniakan ALLAH untuk jalan kebaikan. ubah lah sikap dan fikiran negatif kepada yang positif. insya ALLAH akan ada hikmahnya nanti..................

2 comments:

  1. sensei!
    saye ight lagi ayat tu...
    kite x bleh expect org bwt keje mcm kite!

    sangat stuju!

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah.....
    ingat lagi kamu ye.....harap ungkapan tu dapat menbantu .....
    (those words built up my confidence)

    ReplyDelete