Friday, May 29, 2009

Aku dan duniaku 30.................menghargai dan dihargai....

salam untuk semua............

apa rasa guests agaknya kalau bantuan yang diberi tidak dihargai, jika pertolongan yang dihulur tidak dihargai, jika nasihat yang diberi tidak diendahkan...??? sedangkan niat untuk membantu itu ikhlas??? mungkin ada yang kata "tak pe la, yang penting kita dah tolong......". mungkin ada yang fikir "aku tolong ni ikhlas, bukan minta balasan," kalau beginilah jawapannya, alhamdulillah......... tapi adakah semua orang boleh pikir camni??? (kalau aku la.........mintak maaf la........cukup la sekali aku tolong kot........buat ape susah2 nak tolong orng yg tak tau nak menghargai kita..........???)

bukan susah nak tunjukkan kita hargai pertolongan orang lain. yang paling simple, ucapan 'terima kasih'. mulut yang murah dengan ungkapan terima kasih, menggambarkan sifat insan yang suka merendah diri. tak luaknya kita lafazkan terima kasih tu berkali2 atas pertolongan yang kita terima.........insyaALLAH, kita akan ditolong lagi kalau memerlukan.

ada orang buat macam2 untuk tunjukkan penghargaan. ada yang bagi hadiah, ada yang belanja makan, ada yang bagi kad dan macam2 lagi la.............. tapi walau camne pun bentuk penghargaan itu bagi aku biar la ia ikhlas dari hati..........

bagi pihak yang memberikan bantuan, aku selalu dengar diaorang cakap, "aku tolong ikhlas. hari ni hari kau, esok kena hari aku pulak, kau tolong la.........." tanpa mengharapkan balasan kebendaan. biasa jugak aku dengar, "ala....benda kecik je......aku boleh tolong..............". mungkin pada dia kecik tapi bagi orang yang ditolong tu mungkin satu rahmat. dan mungkin juga bagi dia benda kecik tu tak perlukan penghargaan, tapi bagi yang ditolong setidak2 nya 'terima kasih' perlu la diucapkan. (sebelum dapat bukan main sakan mintak tolong, tapi bila dah ada yang sanggup nak tolong, buat selamba je lepas tu............... tak malu ke??!!)

dan aku paling sakit ati kalau dengar, "ala....memang dia patut tolong pun. kerja dia. dia tau kan. aku tak tau." dengan muka selamba (kalau pun kerja dia, tak boleh ke nak hargai dan ucap terima kasih????.........susah sangat ke??? ..........dah la awak tu tak tau nak buat, orang dah buatkan selamba dek je............)

mana hilangnya rasa menghargai dan ingin dihargai...................???? renungkan la..........

1 comment:

  1. Kita dihidupkan kat dunia ni sebagai apa?....fikir2 kan.....Keikhlasan....buka boleh dibuat2....dan keikhlasan juga boleh dilatih.....tapi dari rebung......

    ReplyDelete