Monday, May 25, 2009

Aku dan duniaku 24 .................orang 'lama' masih berbisa....

salam untuk semua...............

hehehe.............jangan salah paham bila tengok tajuk tu tau. aku cuma nak citer pasal orang 'lama ni macam aku ni ..........ehem........ orang yang 'lebih dulu makan garam'...............(sebab tu ramai orang lama kena darah tinggi........tapi aku belum lagi tau!!.....maintain lagi gitu!!!..... jaga makan beb!!!.........hahaha............jangan marah....) orang yang banyak pengalaman. orang yang banyak ilmu.

aku tengok la kan, kat mana2 pun tempat kerja bilangan orang 'lama' lagi ramai drp muka2 baru. ini mungkin untuk memastikan kualiti kerja sentiasa di tahap yang tinggi. pengalaman dan pengetahuan yang telah banyak oleh orang 'lama' ni tidak dinafikan menjadi asas kepada perjalanan dan kejayaan sesuatu organisasi tu. datang la ramai mana pun muka baru, suara, idea dan teguran orang 'lama' ni masih 'berbisa'. cakap masih berapi2 walaupun sebenarnya dah semput, jantung dan laju je dan belakang dah lencun dek peluh...............(aku dah rasa ni......tapi yang penting gaya dan stail tu maintain je.................hehehe). masih dapat buat orang khusyuk dengar walaupun membebel marah2.........

namun begitu, kita tidak boleh menafikan peranan orang 'baru' ni. mereka adalah tenaga segar dan kuat untuk meneruskan kejayaan sesuatu organisasi ini. jangan lah menganggap mereka ini mentah, tak tahu buat keja. bagi lah mereka peluang untuk membuktikan mereka juga bolah melakukan kerja yang diberikan. mungkin awalnya masih terkial2 tapi peranan orang 'lama' ni la untuk menurunkan ilmu. yang baru tu pulak jangan la menyombong. tunjuk awak tu semua tahu. hormatlah kat 'kakak2' dan 'abang2' yang lebih berpengalaman tu. tak luaknya mintak tolong macam pantun dulu tu, "saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan". kalau pun tahu, jangan la tunjukkan awak tu pandai. tak luaknya ilmu tu kalau merendah diri. malah lebih baik lagi 'seperti resmi padi, makin tunduk makin berisi'.

orang 'lama' ni macam kelapa tau......makin tua makin banyak santannya, makin banyak gunanya. macam tapai.......... makin lama disimpan, makin manis. macam ASB.......... makin lama disimpan makin bertambah dividennya.

so, respect sikit kat orang 'lama' tau................

No comments:

Post a Comment