Tuesday, May 26, 2009

Aku dan duniaku 27 ...........menegur dan berterus-terang??

salam untuk semua.............

aku cukup tabik kalau orang berani menegur dan berterus-terang ni. ada yang kata kalau menegur dan berterus-terang akan renggangkan persahabatan. ada yang kata akan sakitkan hati orang. ada yang kata akan keruhkan keadaan. ada yang kata akan menggugat keharmonian. tapi.........aku heran kenapa orang fikir kesan yang negatif je? kenapa tak fikir kesan yang positif kalau kita menegur atau berterus terang???

pada aku la kan, orang yang berani menegur dan berterus-terang adalah orang yang ikhlas, orang yang prihatin, orang yang inginkan perubahan, orang yang mudah menerima dan memaafkan. kan semua sifat yang baik tu kan...??? orang yang berterus-terang mampu merubah diri dan keadaan dari tidak baik kepada baik, mampu menyedarkan orang lain, mampu menjernihkan kembali keadaan, mampu menimbulkan rasa hormat kepada orang lain, mampu membuka hati untuk menilai diri sendiri, mampu menjadi orang yang dipercayai, mampu menjadi contoh yang baik dan banyak lagi la...............

aku rasa la, tak ramai orang yang berani menegur dan berterus-terang, tambahan la pulak kalau akan menyakitkan hati orang. tapi kadang2 tu kita perlu tegur atau berterus-terang untuk menyedarkan orang tu. kata la, ada kawan tu selalu mengambil kesempatan atas kebaikan orang lain. so, kita tegur la sikap dia tu. kita terus terang cakap yang dia kena la berubah.
tapi ramai di antara kita, demi jaga hati kawan tak sanggup untuk menegur. tengok je. lagi teruk pulak, bercakap kat belakang. buat tambah dosa je. kalau tegur kan dapat pahala....

sanggup ke kita tengok kawan buat benda yang tak sedap mata memandang hanya kerana kita tak nak renggang persahabatan? Islam pun suruh kita tegur menegur dan memperingatkan terhadap perkara yang tak baik. sanggup ke kita buat kerja dengan sakit hati, hanya kerana kita takut nak menegur boss kita? ( tang ni aku no komen..........sebab aku rasa tak de sapa yang berani tegur boss kan??...........tak pasal2 kenal tukar kerja nanti.........tapi sebenarnya kadang2 kita perlu jugak kan...bukan tegur la tapi bagi idea..............strategi kena betul la..........hehehe)
sanggup ke kita tengok kawan kita diperbodoh2 dan diperkulikan, hanya kerana memang sifat dia yang baik dan angguk2 je bila disuruh buat kerja?? fikirkan la.............

tapi macam aku cakap tadi, aku tabik kat orang yang berani menegur dan berterus-terang ni. sebab bagi aku mereka ni adalah orang yang boleh menerima risiko untuk disisihkan dalam kumpulan walaupun berbuat perkara yang terpuji. tapi apapun, semuanya berbalik pada niat. kalau niat menegur dan berterus terang itu baik dan ke arah perubahan yang positif, insyaALLAH ada ganjarannya dikurniakan ALLAH nanti.

dan aku sendiri..........????

No comments:

Post a Comment