Sunday, May 31, 2009

Aku dan duniaku 32 ................... supporters



salam untuk semua...........

kali ni aku nak sambung pasal kisah aku tengok basketball. hari ni pun aku pergi lagi tengok perlawanan basketball. best tuuuu......!!! lagi fight la hari ini.......!! tapi aku control sikit la........tak la melompat macam semalam (tapi menjerit tu lebih dr semalam...........hehehe) esok pun aku akan pergi tengok lagi...........lagi best sebab dah masuk semi final. (kali ni aku dapat tengok semua perlawanan sebab rumah aku dekat je dengan tempat pertandingan..........so dah cuti sekolah ni, ada la masa nak tengok pun............kat rumah pun bukan buat ape). nak bagi support kat team redwings.

aku dulu kaki sukan jugak. sebab tu la aku minat dengan ape je jenis sukan. (berenang je aku tak buat sebab tak tau berenang..........tapi aku minat jugak.........hehehe) yang tak main pun aku minat. kat sekolah dulu aku main basketball, netball, hoki dan olahraga. masuk maktab aku tambah softball, kat universiti aku tambah tenis. itu yang main, yang tengok, semua aku tengok. sumo pun aku pergi tengok (bila dapt tiket free la...........nak beli tak mampu ooiiiiiiii...!!!!!...... boleh beli handphone sebijik harga tiket dia.....!!!!) kat jepun dulu aku paling suka tengok baseball. sport ni memang famous kat sana. aku duduk kat sana terpengaruh jugak la. punya la minat sampai tahan beratur 2 jam beli tiket untuk tgk baseball terutama bila game giants main. dapat masuk tokyo dome tu punya la puas. banyak kali jugak aku dengan member tengok sampai tertinggal densya la nak balik ...........(itu semua kenangan manis..........'natsukashii naaa......). sekarang pun aku ikut jugak perkembangan baseball jepun khasnya pasukan giants.....(aku memang minat sungguh kat team ni sebab pemain dia ada macam2 kerektar..........tapi tak la sampai 'diehard fan'.........) tapi aku suka tengok supporters team baseball kat jepun ni. memang setia la...memang 'diehard fan'. bila menang gembira dan bersorak giler. tapi yang aku puji, bila kalah dia orang bukan kutuk atau booo team dia malah bersorak bagi semangat lagi.........'tak pe, lain kali kita menang' adalah prinsip yang mereka pegang. mereka selalu memandang ke depan. sebab tu la jepun maju dalam semua aspek. bagi team ni supporters amat penting. tak de supporters tak wujud la team mereka.



Supporter atau penyokong ni perlu untuk menyuntik semangat kepada pemain. tetapi biar la jadi penyokong yang bersama2 samada menang atau kalah. ni ada yang sokong bila menang je. puji melambung, bangga giler. mengaku penyokong setia. tapi bila kalah, kutuk menjela2. boikot tak nak sokong. (penyokong setia kepala hotak dia...........opps!! sori, kasar sikit....) ye la..!!sapa tak sakit hati. (nak ikutkan tak luak apa pun kalau dia tak sokong...........) penyokong setia ni dia jatuh dan bangun bersama pasukan dia. sama2 gembira dan bersedih (......ala........macam orang bercinta tuuuu..........) so, kalau tak mampu buat camtu, jangan mengaku penyokng setia k..........!

berbalik pada basketball yang aku tengok tadi, memang peranan penyokong tu penting. satu, untuk menyuntik semangat kat pemain. dua, memeriahkan suasana perlawanan (.........tak syok la kalau main basketball senyap je macam main chess..........) tiga, gangguan psikologi kepada team lawan. penyokong bising dan bersorak, team kita bersemangat, team lawan gabra. tapi nak jadi penyokong ni pun ada syarat2 dia (syarat yang aku buat la...........) satu, jaga perkataan yang keluar masa bersorak dan menjerit tu. perkataan2 macam @$#%!$ tak boleh sebut. dua, jaga tingkah laku masa menjerit dan bersorak. jangan ekstrem sangat, nanti diri sendiri yang sakit (pemain tak cedera, penyokong pulak kena usung ke ambulan........hehehe) tiga, jangan booo team lawan. (.........ni bukan etika perlawanan) dan empat, jangan jadi extra coach tepi padang. ini akan ganggu tumpuan pemain.....(biar coach je yang arahkan pemain.......). so, kalau tak mampu ikut syarat ni, jangan jadi penyokong...........pergi tengok jauh2.

tapi aku tengok masa lawan basketball tadi, penyokong dua2 team memang bagus. dua2 pihak tunjukkan semangat kesukanan yang tinggi (sebab budak sekolah kut........ baik lagi...lgpun cikgu ramai kat keliling.........). seronok betul aku tengok.

yosh...!!! esok aku pergi tengok lagi. jadi supporter kat tepi padang..................!!! go redwings!!


No comments:

Post a Comment