Tuesday, May 26, 2009

Aku dan duniaku 25 .............. mengambil kesempatan......

salam untuk semua.............

manusia ni diberikan oleh ALLAH akal untuk berfikir. berfikir macammana nak buat kerja, macammana nak hidup, macammana nak mengatasi masalah, macammana nak jadi kaya, macammana nak simpan duit dan macam2 macammana lagi la...............

tapi yang aku tngok la apa yang manusia pandai sekali nak buat ialah 'mengambil kesempatan'.........yg ni tak payah ajar pun semua orang pandai. dari kecik lagi dah pandai ambik kesempatan......... kalau ikut mak pegi kedai tu mesti nak ikut sebab nak beli coklat........(bukan mak tak belikan kalau tak ikut, tapi kalau ikut boleh pilih sendiri yang sedap dan yang mahal.........hehehe..........ni pengalaman). kalau ikut ayah pergi isi minyak mesti nak ikut sebab boleh singgah kedai kat stesen tu beli chikedees............ kalau ikut member pergi shopping tu boleh ikut, tumpang kereta dia.............. jimat la minyak kereta sendiri. semua ni 'mengambil kesempatan' la ni.

kalau tengok yang 'mengambil kesempatan' dan 'diambil kesempatan' ni biasanya orang yang rapat antara satu sama lain. bila rapat, kadang2 kita tak perasan kita 'mengambil kesempatan' atau 'diambil kesempatan'. kadang2 tu dalam berbual santai pun 'mengena' dan 'terkena' jugak.
"aku nak kuar pegi bayar bil la petang ni,"
"ye ke? bayar kan untuk aku sekali. dah alang2 kau kuar tu"
tanpa kita sedar kesempatan diambil di sini.
"alamak! tak bawak duit la. pinjam boleh? nanti aku bayar balik"
"ala........aku belanja la. tak pe. nanti kau belanja aku pulak"
ini juga satu caranya. (tak perasan kan.........?)

mungkin ada yang kata, "aku mintak tolong la. dah kebetulan dia nak pegi situ, aku kirim la". maksudnya cuma mintak tolong, bukan mengambil kesempatan. memang betul la, tapi cara kita bercakap tu yang akan membezakannya. tapi terpulang la bagaimana kita nak melihat maksud yang tersirat dalam cara kita mintak tolng tu. lain orang, lain fikiran dia.

satu lagi, orang yang selalu kena 'diambil kesempatan' ni biasanya orang yang baik, suka menolong dan tak suka membantah. orang camni dia tak nak kecoh2. mana yang dia boleh buat, dia buat. tapi yang sakitnya, orang camni la yang selalunya diberi kerja yang banyak.................(sebab dia jenis terima dan angguk je...........tak banyak cakap..........malas nak bising2). kadang2 tu kesian gak tengok.......... (tapi kalau dan selalu kena, 'mengamuk' juga ............)

aku rasa semua orang pernah 'mengambil kesempatan' dan 'diambil kesempatan'. cuma tak perasan je.........betul tak??!! yang tua ambik kesempatan drp yang muda, yang pandai ambik kesempatan drp yang tak pandai.....(ke sebaliknya....??), yang kecik ambik kesempatan drp yg besar, yang atas ambik kesempatan drp yang bawah......dan banyak lagi la............
ada pulak statement tu "nak hidup kena la pandai ambik kesempatan"...........bukan tak setuju dengan tu, tapi biar la untuk perkara yang baik. macam orang bodoh (...sori kasar sikit...) ambik la kesempatan belajar drp orang yang pandai, kalau tak tau ambik la kesempatan bertanya drp orang yang tau. yang penting niat kita tu betul. kalau niat kita betul tak ambil kesempatan pun orang akan bagi kesempatan.................

tapi ada juga orang yang melampau2 pulak nak ambik kesempatan. orang dah tolong sekali dua, nak mintak tolong tiap2 kali pulak. mana la orang nak larat. walaupun mintak tolong, tapi kalau dah selalu sangat...........(macam la tak de orang lain nak mintak tolong............) orang pun naik malas la........ dah tu bising pulak kata orang tak nak tolong dia. banyak kali yang dah tolong tu dia tak nampak, tiba yang sekali tak dapat tolong tu dia bising pulak............(.....banyak cantik dia!!!!) ni orang yang tak tau nak berterima kasih.............(kalau aku la, sahih aku tak tolong dah sampai bila2.............. bukan la kejam, tapi nak ajar sikit biar dia paham...........tak boleh ke???!!)

kesimpulannya, kalau nak mintak tolong kat orang tu biar la dengan bahasa dan cara yang betul. bila orang dah tolong, jangan la berat nak ucapkan terima kasih. yang penting niat. niat yang menentukan samada pahala atau dosa yang kita terima bila kita buat sesuatu.

cuba la fikirkan..........................

No comments:

Post a Comment