Sunday, May 24, 2009

Aku dan duniaku 21..........bila diri tak diterima.....

salam untuk semua.......
mula2 aku nak minta maaf la kalau apa yang aku nak cakap ni kena kat sesiapa. bukan apa......sebab aku rasa memang semua manusia akan merasa pengalaman ini (sama ada sudah...., sedang........ dan akan merasainya.......)
manusia ni perlu kan manusia lain untuk hidup. tak de manusia yang boleh hidup sndiri........(dulu adalah...........alah...kisah sorang tentera jepun yang hidup seorang dalam hutan kat......alamak! aku lupa pulak kat mana........yang dah hidup berpuluh tahun tanpa sedar perang dan berakhir tu la.............) tapi apa la rasa agaknya kan kalau hidup dalam organisasi/komuniti pun macam hidup sorang jugak...????? kita ada pun orang buat kita macam tak de je. kita cakap pun orang buat tak dengar je. kita tak de pun orang tak kisah kehilangan kita. kita mintak tolong pun orang buat muka toye je........apa rasa kita????
tentu kita akan tanya "apa hal diaorang ni buat tak paham je aku cakap?" "apa hal diaorang ni macam tak nampak aku je?" "apahal diaorang ni tak de hati perut ke nak tolong aku?"........dan macam2 lagi kita musykil apa masalah orang lain.
tapi pernah tak kita tanya "kenapa bila aku cakap je orang buat tak tau je?" "kenapa bila aku datang sorang2 mula beredar?" "kenapa bila aku tak de orang tak tanya pun aku ke mana?" "kenapa bila aku mintak tolong orang buat tak tau je?"................pernah tak kita musykil "kenapa aku................."
pada aku la, kalau keadaan camni, tengok dan cari dulu 'kenapa.....' dalam diri sendiri. cari dulu apa salah dan silap kita sampai orang buat camtu kat kita. cari dulu kekurangan dalam diri......(yang ni kadang2 kita tak nampak tapi orang lain nampak............) sebab nya mungkin perkara itu berlaku kerana diri kita sendiri......(biasanya camtu la......cuma kita tak perasan atau tak nak perasan...........ni sikap orang sombong........)
bila dah sedar kesilapan sendiri nak buat apa pulak??? (aku sakit hati betul bila dengar ada member yang cakap camni............) hello!!!! dan sedar buat salah, mintak maaf la!!!............perkara asas kan! tak kan itu pun nak ajar!.........sombong dan ego yang terlampau ni tak bawak diri ke mana la...............!!! aku rasa tak luak nya kalau sekadar nak mintak maaf kan...??
dan satu lagi kadang2 kita kena dengar dulu apa yang tak betul kat kita yang orang nampak ...... (biasanya kawan yang berani menegur ini la, kawan yang ikhlas, kawan yang sejati.............) ni kadang2 tu tak habis lagi kawan cakap dah menyampuk, melenting ............. dengar dulu, tapis dengan berfikir (betul ke aku camtu? betul ke aku camni?.........) kalau betul kita terima dan akui dan kalau tak betul kita terangkan dengan lembut.........baru la komunikasi itu berlaku. tak jadi la perang mulut, tak jadi la masam2 muka. tak jadi la hilang kawan. tapi kalau dah memang sombong dan ego, orang je salah, dia tak salah. kawan yang ada pun akan hilang................percaya la...!!
macam mana nak hidup dalam masyarakat kalau bangga sangat dengan sikap sombong dan ego melampau tu?? macam mana nak hidup dalam masyarakat kalau kehadiran tak dirasa dan kehilangan tak dicari?? macam mana nak hidup dalam masyarakat kalau diri tak diterima.....???
tepuk dada tanya la diri..........

1 comment:

  1. jangan gusar daki dunia....nanti ana terangkan 99 santapan jiwa....

    ReplyDelete