Monday, May 11, 2009

Aku dan duniaku 3.......duniaku dulu

Salam untuk semua......
dulu...mmm......tahun bila nak mula tu....
beberapa belas tahun dulu aku 'tenggelam' dalam 'dunia buku'. buku yang mcmmana? buku2 karya pengarang2 besar mcm a. samad said, usman awang, keris mas, shahnon ahmad. aku simpan lagi koleksi karya2 sasterawan2 negara ini seperti 'salina', 'saudagar besar dari kuala lumpur', 'ranjau sepanjang jalan', 'daerah zeni' dan banyak lagi.
aku ingat lagi gaji pertama yang aku dapat, selepas memberi 1/4 drpnya untuk ibu tersayang, buku pertama yang aku beli ialah 'salina'. punya la bangga dapat beli buku tu. on the way balik, dalam bas lagi dah mula membacanya. mula-mula tu pening juga nak paham bahasa a. samad said. tapi itu lah uniknya karya insan seni bernama a. samad said. dalam ketinggian bahasa (walaupun susah nak paham) itu lah terletaknya keistimewaan dan keaslian karya yang dihasilkan. (macammana lah agaknya boleh tertarik nak membeli 'salina' waktu tu?...hmmm....sampai skrng pun tak pasti sebabnya. mungkin itu merupakan karya awal a. samad said kot......)
selepas mengenali a. samad said lah aku mula mendalami karya penulis2 besar yang lain. 'salina' lah yang telah memperkenalkan aku dengan dunia baru ku, 'dunia buku'.
sebenarnya zaman sekolahku lagi buku2/novel santai telah menjadi temanku. salah satunya adalah karya khadijah hashim. khadijah hashim banyak menulis tentang kehidupan remaja. aku juga tak ketinggalan membeli dan membacanya. waktu dulu memang tak mampu nak beli banyak buku. so, apa yang aku buat ialah share dengan kawan2. kau pinjam buku aku, aku pinjam buku kau. hinggakan bila buku sendiri sampai kat tangan, kulit ke mana, isi ke mana.....hancur..!!!
jadi bila dah berduit, aku mula mengumpul novel. novel2 'berat' menjadi pilihanku. setiap bulan mesti beli sekurang2nya satu buku. kalau masuk kedai buku tak sah kalau tak keluar dengan sekurang2nya satu buku...(tapi biasanya lebih dari satu....) sampai sekarang pun tabiat tu masih kekal.
itulah penangan 'dunia buku'....duniaku dulu.....dan juga sekarang

No comments:

Post a Comment