Friday, May 15, 2009

Aku dan duniaku 9............hari guru

salam untuk semua...........
aku rasa lah kan semua orang yang bekerja mesti jeles kat cikgu2 kat malaysia ni. sebab tiap2 tahun ada sambutan khas untuk ckgu2 ni. kalau diperhatikan hanya insan2 yang istimewa saja ada hari istimewanya. contohnya hari ibu, hari bapa, hari kekasih dan hari guru. mana ada sambutan untuk hari doktor, hari peguam, hari boss kan.......... ada pun sambutan untuk semua iaitu hari pekerja. bukan nak kata mereka ni tak istimewa, tapi sebab tak de 'hari'....... tak de la special sangat..........(jangan marah ye...)
tau tak kenapa guru ni ada hari istimewa utk mereka. aku rasa la kan, sebab cikgu2 ni kerja dia lah paling susah dan mencabar kalau nak banding dengan pekerjaan lain....betul tak cikgu..?? mana tak nya, sebab kalau tengok statistik penghuni 'rumah bahagia', golongan cikgu la yang paling ramai. sebabnya......... tekanan dalam menjalankan tugas sebagai guru.
satu lagi, cikgu ni selalu jadi sasaran........... sasaran orang2 besar, ibu bapa dan pelajar. tambahan pulak zaman sekarang ni. jadi cikgu kena kuat serba serbi. kena jadi 'superman' dan 'superwoman'. kalau tak..............tu yang masuk 'rumah bahagia' tu. kalau tak kuat luar dan dalam, jangan jadi cikgu.......(ini cakap betul2 tau, bukan main2..........berdasarkan pengalaman)
aku ingat lagi masa zaman sekolah...........(puluhan tahun dulu..........) selain nenek aku......(yang garang waktu tu.........) cikgu sekolah aku lah yang paling aku takut. bukannya sorang dua, tapi semua. aku ingat lagi cikgu matematik waktu form 4, punya lah garang, ada yang sanggup tak datang sekolah kalau tak buat homework dia. denda dia, berdiri tengah padang atau atas kerusi sepanjang waktu kelas. kalau satu masa tak pe, kalau dua masa, yg kat padang tu tak payah pegi tepi laut nak sunburn.......terlebih sumburn.........rentung!!! hahaha....... (tapi punya la camtu garangnya cikgu, aku tak pandai jugak matematik..........sampai sekarang pun......hehehe)
tapi dengan guru yang macam tu la, aku jadi 'manusia' sekarang. dengan guru yang macam tu la aku punya kerjaya profesional sekarang.
kepada semua bekas guru, guru2 dan bakal guru,
SELAMAT HARI GURU
TERIMA KASIH CIKGU
......cikgu, dulu kini dan selamanya...........

No comments:

Post a Comment