Sunday, June 7, 2009

Aku dan duniaku 42 .......... tak de adab betul!!!

salam untuk semua.........

bangun je tidur pagi ni, aku pikir apa aku nak buat hari minggu ni. pikir2 punya pikir, yosh..!!! aku nak ke kl la.!!! dah lama tak pergi kl.(.... nak buat ape?...... saje je jalan2 dan window shopping ...hehehe....) kemudian aku ambik keputusan nak naik bas la. lama sangat aku tak naik bas awam. so, lepas parking kat depan courts tu, aku pun jalan lah ke terminal 1. tak lama duduk dlm bas, bas pun jalan. aku pun keluarkan la novel untuk aku baca sepanjang perjalanan ke kl yang ambik masa lebih kurang 50 minit tu.

mula2 tu ok je dalam bas tu. ada penumpang yang dah mula tidur dibuai oleh lagu2 drp sinar fm yang 'just nice' (tak kuat, dan tak slow........) akupun layan novel. tetiba, dari seat blekang aku terdengar lagu rock yng punya la kuat, sampai penumpang dua seat depan aku pun menoleh ke belakang. mula2 tu aku ingat kan nada dering hp, tapi tak stop pun dan tak de pun orang bercakap. sah la dgr lagu ni. aku dengar betul2 lagu tu, entah apa bahasa yang digunakan. sah la mamat belakang ni pendatang. aku dah hangin dah........ cam ne nak concentrate baca novel kalau nak pecah gegendang telinga aku dengan lagu bahasa ntah pape....??!! tapi terpaksa aku control..........(tak kan nak buat scene kan.........) aku tengok brother yang duduk sebelah aku pun geleng2 kepala. sudahnya brother tu sumbat telinga dia dengan earphone dan lelap. aku..... tahan je la.

pastu tetiba je mamat tu menyanyi ikut lagu hp dia. eehhhh......!!! ini dah melampau ni. dah la sakit telinga dengar lagu ntah pape dia, skrg dengar suara katak puru dia pulak!!! aku hilang sabar ni. aku toleh la ke belakang. dia pandang aku. pastu buat dek je. macam tak paham je. aku pun.............. hiiiiiiii..................fuuuuuuh.......... tarik nafas dan hembus...... bertenang, bertenang..... tak makan pandang betul mamat ni.!!! sudah nya aku tutup buku, dan tutup mata (bukan nak tidur pun...................)

dalam aku pejam mata tu aku pikir, mamat pendatang ni tak de adab betul. dah la cari makan kat negara orang, hormat la sikit kat rakyat negara tu. awak tu menumpang. sedar la sikit awak tu pandatang (tak kisah la sah ke tak sah/haram...........) tapi perangai buat macam kat tempat sendiri. tak reti ke adab kat tempat awam??? mak bapak diaorang tak ajar ke adab di tempat awam?? nak berlagak dengan hp canggih biar la bertempat. aku rasa bebudak kita pun tak bunyikan lagu sekuat tu. diaorang akan guna earphone. rock2 budak kita ada jugak adab. nasib la aku ni perempuan, kalau lelaki dah aku tegur mamat tu............. (ye ke????.........hehehe)
pape pun, aku perasan rakyat malaysia ni baik betul. x kisah pun (ke tak nak ambik kisah.......... menyusahkan diri je kan............ tapi x ambik kisah, buat sakit ati kan...... hmmmm.......)

kesimpulannya, jaga lah adab walau di mana kita berada. (aku dulu pun lama kat negara orang...... 5 tahun.......) di mana bumi di pijak, disitu langit dijunjung.......... (pendatang mana nak paham kan.................)

No comments:

Post a Comment