Sunday, June 7, 2009

Aku dan duniaku 44 ...................... 1 malaysia...???

salam untuk semua..............

peristiwa siang tadi tika aku menjenguk kuala lumpur, banyak menyedarkan aku tentang kehidupan. antaranya, camne menjaga adab, camne perubahan bolah berlaku dalam masa yang singkat, camne mengawal diri, camne merindukan perkara dulu, camne menghargai benda yang telah tiada........... dan mcm2 lagi la.................

dalam perjalanan balik dari kl tadi, disepanjang highway banyak aku perhatian papan tanda tentang macam2. ada iklan rumah, iklan barang, peringatan, iklan tanah dan banyak. dan satu yang menarik perhatian aku ialah papan tanda ucapan tahniah kepada Perdana Menteri kita iaitu YAB Dato' Seri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak. Slogan '1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Prestasi Diutamakan' memaksa aku untuk berfikir.

'1 Malaysia', untuk siapa sebenarnya? selepas melihat bagaimana kuala lumpur sekarang, siapa 'menjajah' kuala lumpur sekarang, aku tertanya. itu baru aku menjenguk 1/10 drp bahagian kuala lumpur. belum lagi sepenuhnya. belum lagi malaysia, negara tercinta. agaknya siapalah yang 'menjajah' tempat2 lain di malaysia ni. apa makna '1 malaysia' tu?

masih adakah 1 malaysia untuk melayu malaysia?
masih adakah 1 malaysia untuk cina malaysia?
masih adakah 1 malaysia untuk india malaysia?
masih adakah 1 malaysia untuk punjabi malaysia, kadazan malaysia, iban malaysia ....................?

atau
adakah 1 malaysia untuk indon malaysia juga?
adakah 1 malaysia untuk bangla malaysia juga?
adakah 1 malaysia untuk myanmar malaysia juga?
adakah 1 malaysia untuk mongol malaysia juga?
adakah 1 malaysia untuk n*g*0 malaysia juga?

masih adakah 1 malaysia untuk rakyat malaysia?
atau
adakah 1 malaysia juga untuk semua yang datang dan enggan pulang ke negara masing2???

renung2 kan la......... wahai rakyat malaysia.............!!!

2 comments:

  1. wah...ini memang pandangan jujur rakyat Malaysia...hahah...sye x pnh terpikir pun...! Malaysia boleh diinterpretasikan sebegini...hahah..

    ReplyDelete
  2. luahan hati la konon tu........ hehehe.... sebenarnya takut tengok sana-sini x de dah wajah 'malaysia'. sumenye wajah2 'luar'....... takut tau...!!!

    ReplyDelete