Friday, June 12, 2009

Aku dan duniaku 49 ...... juling mata aku...

salam untuk semua........

hari ni aku balik kajang sekejap. esok sepupu aku bertunang......... (asyik orang je yang bertunang kan.....................hmmmm..... hehehe...). dari seremban pukul 2 ptg. so, aku pikir, awal sampai rumah pun bukan buat ape, jadi aku lajakkan kereta ke kl. kali ini destinasi aku ialah di jalan bukit bintang. bukan pergi bukit bintang plaza atau sungai wang plaza atau pavilion. alah, senang cakap, low yat la....... dunia it tu .....

lama aku tak ke low yat. adalah dah setengah tahun kot....... layout kiosk kat situ pun dah berubah. dah semakin teratur dan kemas. orang, jangan cakap la......... tak kira weekends ke weekdays ke, keadaan kat situ memang tak pernah lengang.......... (mana la datang manusia ni kan.......... x kerja ke???)

aku ke sana ada tujuan. nak riki laptop. laptop yang aku ada sekarang dah uzur, nak masuk tahap nazak dah......( shhh.... tak leh cakap kuat2 nanti 'dia'(laptop) ni merajuk...... ni pun tengah gunakan 'dia' la ni....... ). ingatkan nak la cari ganti........ kalau tengok laptop kat low yat macam2 brand ada. macam2 jenis ada. nak besar, nak kecik, nak kecik tapak tangan pun ada........ (tu pda la............). aku ni bukan la jenis yang tau sangat pasal komputer2 dan gajet elektronik ni. so tiap kiosk atau kedai yang aku berhenti, mesti aku tanya salesman dia spec laptop tu. dia terang kan, aku angguk2 je.......... (ada yang aku paham, ada yang aku blurr, ada yang aku tak paham tapi buat2 paham............ hehehe). lepas satu, satu kiosk aku berhenti, dengar penerangan. rupa2 nya setiap brand laptop tu ada kelebihannya. ye la, nak promo kat pengguna kan.

lepas riki laptop (tapi tak tau mana satu berkenan........... nanti la..... aku tngok balik risalah iklan yang aku kutip ni............. adalah 10 helai kot.....), aku cuci mata kat bahagian gajet atau aksesori pulak. kat sini lagi best. lagi macam2 jenis ada. mouse pun macam2 bentuk ada. usb hub pun macam2 kaler ade. pendrive pun macam2 gig ada. bila tengok pendrive skarang, aku geleng kepala. sebab aku ingat tahun 2005 dulu beli pendrive 512mb punya la mahal. tak salah aku rm169. tapi sekarang, 4gig punya baru rm38. dah bersepah2 yang murah2. itu lah kesan kemajuan teknologi kan.................

aku tengok laptop pun, hdd dia dah beratus2 dah. aku punya laptop ni 40gb je. tapi tadi aku tengok 360gb pun dah ada!!! nak isi apa banyak2 tu.......???? aku punya yang 40gb ni pun baru isi suku je....... harga pun camtu gak. dulu aku beli laptop 40gb ni punya lah mahal, itupun yang kira paling murah (rm3999....... tak salah aku la......) tapi sekarang dengan rm1500 pun boleh dapat laptop yang canggih....!!!! aku rasa la seruan kerajaan untuk rakyat 'celik it' dan 'satu komputer, sebuah keluarga' , dah semakin berjaya rasanya. bagus la.......

jalan2 kat bahagian pda pulak, buat aku akui kecanggihan teknologi ni. hanya dengan alat sebesar tapak tangan, dunia boleh dilayari sekarang. dah tu, macam2 pulak fungsi dia. hp, internet, radio, tv, organizer dan banyak lagi la!!!! naik juling aku dengan gajet2 canggih ni. nasib baik la aku bukan pengikut barang2 komputer dan elektronik ni, kalau tak mau merana terbeliak mata aku kat sini. nak sume benda tapi tak mampu nak beli............... hehehe. (teringat kat member aku cg naguib dan sifu......... camne la agak nya diorang kalau kat sini ye ........... bila berduit............. dan bila tak berduit ...... hehehe .... sori jib, maaf sifu......)

lepas dah puas pusing2 3 jam kat situ, mata pun dah berpinar, kepala pun dah pening ............ aku pun balik. lepas ni nak buat pilihan, mana satu nak pilih ................ sebab kena buat pilihan betul2........ bukan sikit2 duit nak keluar mak oiiii!!!

kesimpulannya, nak beli benda mahal ni kena pergi riki dulu. kena bandingkan harga dulu. kena bandingkan spec dia dulu supaya bila beli nanti tak menyesal............. oh ye satu lagi, kena pastikan tahu guna......... (tak la orang cakap nanti 'nak berlagak je tu, bukannya tau guna pun'....................... hehehe)

No comments:

Post a Comment