Saturday, June 20, 2009

Aku dan duniaku 56...... perlu ke jadi selfish???

salam untuk semua...........

dah jadi lumrah dunia, apa je kesenangan, apa je keuntungan, apa je keselesaan, apa saje kegembiraan ....... sume tu buat orang gembira. ada yang sanggup buat apa saje untuk dapat itu sume. sampai ada yang sanggup 'pijak kepala' orang lain, sanggup luka kan hati orang lain, sanggup buat *&$% kat orang lain untuk dapatkan itu semua. ni la yang dinamakan selfish. perangai ni la yang paling tak elok sekali.

tapi kadang2 tu aku rasa perlu gak jadi selfish. kadang2 tu selfish ni dapat meleraikan kekusutan, dapat selesaikan dan elakkan diri dari masalah. contohnye la, tadi kawan aku berjaya selesaikan masalah banyak pihak bila dia jadi selfish......... dia cakap yang dia tak setuju dengan cadangan pegawai tu dan nyatakan sebabnya..... walaupun cakap bagi pihak diri sendiri, tapi sebenarnya tindakan kawan aku tu mungkin dapat elakkan perselisihan paham yang bakal timbul...... (kawan aku ni memang outspoken sikit...... macam aku la.... satu kepala..... hehehe..... sori reen..... ).

satu lagi kalau sikap selfish ni perlu untuk dapatkan perhatian orang. kadang bila susah sangat nak suruh orang dengar dan terima cadangan kita, perlu rasanye jadi selfish. pergi bersemuka, nyatakan pendapat dan pastikan perkara itu diterima...... (ni kalau kita pasti apa yang kita nak buat tu akan berjaya la................ kalau tak pakat kene kutuk la......) apa salahnya kalau kita yakin apa yang kita nak buat tu betul, kita jadi seorang yang selfish....??? lagipun untuk kepentingan oarang lain jugak (....... bagi aku, pelajar la.....)

ada yang pikir selfish tu hanya untuk diri sendiri. tapi sebenarnya ke'selfish'an kita tu kadang2 dapat membantu orang lain..........

kesimpulannya.....? selfish tu biar bertempat. selfish tu biar boleh memperolah keuntungan bersama. jangan terlebih selfish sebab nanti orang jadi benci......................

No comments:

Post a Comment