Monday, June 22, 2009

Aku dan duniaku 60 ..... ubat??!!! yeak...!!!

salam untuk semua.....

hari ni aku tak pergi kerja. dapat mc doktor bagi. malam tadi aku pergi klinik, check batuk dan sakit2 badan aku ni kat doktor, alhamdulillah doktor kata selesema biasa je. tapi dia bagi aku satu hari mc, suruh kuarantin kat rumah.

aku dah semniggu tak sihat. mula2 tu tekak rasa pedih2. pastu running nose pulak. baik yang tu, datang batuk pulak dan semalam sakit2 badan pulak. aku ingat biasa la, macam selalu aku nak kena selsema. tapi bila pikir ancaman h1n1 sekarang, takut juga. mula2 tu aku tak kisah sebab dah biasa aku kena camni. tambahan pulak 3,4 hari ni sibuk dengan wind orchestra, keluar masuk dewan yang aircon punye la sejuk, berulang-alik dari kajang ke putrajaya, penat dan tak cukup tidur, yang sume ni mungkin sebabkan aku tak sihat dan sakit2 badan kot. so, aku biarkan je la........

tapi malam tadi tah kenapa aku rasa tak sedap hati, so aku pun tengok la laman web yang terangkan symptom2 awal penyakit merbahaya ni. aku tengok2 sume symptom2 tu aku dah alami. alamak??!!! aku jadi takut..... so, malam tu jugak aku pg klinik. doktor pun check la. pastu bagi aku ubat. dia kata x de pape. selsema biasa je. fuuuuhhhh.........!!!! alhamdulillah. tapi, ubat.... masyaALLAH terkejut aku!! punye la banyak. x salah aku ada 6 jenis. 5 tu aku tak kisah nak makan, selori pun tak pe. tapi yang satu tu aku tak suka............ adussss !!!!! camne ni...???? ubat apa tu...???
hmmm......... malu aku nak cakap. cam budak kecik pulak..... ubat batuk la...!!! yeaaakkkk!!!! aku cukup tak suka ubat air ni. aku tak kisah dengan ubat tablet atau pill, tapi bab ubat air ni........... memang aku surrender la......... tapi kali ni aku terpaksa minum jugak......... hah..!!!. tambah buat aku menyampah ialah bila doktor kata jangan minum air lepas tu.... aduuuuhhhhh!!!! memang menyiksa betul la......

balik dari klinik, lepas makan, akupun makan la segala ubat tablet yang dibagi. sampai bab ubat batuk ni, cmne akal ni................nak kena minum 1 sudu besar pulak tu?!! aku pun cuba la..... tutup hidung, tahan nafas dan suap ubat tu sampai tekak....... (sampai camtu sekali.......) tapi bila aku lepaskan hidung dan tarik nafas semula, suma isi perut aku naik ke tekak dan............uuweeekkkkk!!!!! apa lagi kuar la sume........... apa yang aku dah makan tadi. tablet pun kuar sebijik2 balik........... !!!! .......aduh!!!.... lemah rasa badan............. dan terus aku tido sampai la pagi......... sudahnya malam tadi aku tak makan ubat apa pun...........

pagi ni bangun kelaparan. nasib baik ada roti. lepas makan setengah buku roti ...(punyer la lapar.....) aku cuba makan ubat balik. kali ni aku ada strategi...... hehehe....peduli la apa doktor nak kata........ aku minum ubat batuk tu dan tolak dengan air, sampai tak de rasa ubat dah ............ alhamdulillah terus masuk dan tak keluar ape2.......... (kene pandai improvise la...... hehehe....... janji minum ubat kan.....)
dan dengan rehat yang cukup hari ni, alhamdulillah batuk dan selsema aku dah ada kurang nye. insya ALLAH menjelang aku pergi kerja esok, aku dah sihat sepenuhnya.

kesimpulannya??? badan dan fikiran yang dah terlalu banyak dibebankan dengan kerja perlu direhatkan kejap. ini penting untuk kita sambung bekerja semula dengan fizikal dan mental yang fresh. kalau tak segala penyakit boleh singgah. satu lagi, makan ubat yang doktor bekalkan...... walaupun terpaksa meng'improvise' cara makan ubat tu............... hehehe

3 comments:

  1. Kak... bebanyak rest ek. Moga cepat sembuh dan sihat walafiat.

    ReplyDelete
  2. thanks zid. alhamdulillah dah baik dah. esok insyaALLAH boleh pg sekolah. nak pergi bengkel pss kat pkg rantau lagi........

    ReplyDelete