Monday, June 15, 2009

Aku dan duniaku 52 ....... rutin

salam untuk semua......


fuh...!! penat sungguh hari ni. tapi kenapa agaknye ye? bukan buat kerja berat pun. buat kerja yang biasa dibut je. mengajar, mengurus pss, mengajar dan balik...... benda yang biasa dibuat. tapi kenapa penat sangat??


lepas 2 minggu mengubah cara menjalani hidup seharian, ari ni mula balik rutin hidup aku. agaknya lepas 2 minggu badan ni agak releks, ari ni aktif sikit, tu yang buat penat agaknye tu kan..... 2 minggu manjakan diri kat rumah emak, badan pun dan terbiasa, so, bila nak ubah balik kpd rutin hidup tu, badan buat ragam la kan...... (hmmm...... agaknye la)


lagi satu aku rasa sebab driving jugak. sejak semalam aku bawak kereta adik aku sebab kereta aku 'merajuk'. kereta adik aku ni bukan power stering. so keras dan payah sikit aku nak pusing. kena guna extra tenaga la sikit banding dengan kereta aku. tu yang penat sikit tangan ni dan kesannya kat badan jugak...( eh eleh....... baru bawak kejap dan mengadu sakit tangan, sakit badan.......... eh.... mesti la. badan ni dan pakai lama la ..... sume bahagian dan longgar .... hehehe...) bila time camni, ingat balik kat kereta yang 'merajuk' tu. (tadi call adik, tak siap lagi kereta tu ........ adik kata mungkin esok..... aik? dah rindu kat kereta tu ke....????.......)


masa sampai sekolah tadi, atas meja dan menunggu segala macam surat. ada surat panggilan kursus, surat jemputan ke festival bahasa, surat permohonan hakuho foundation jepun dan majalah dan risalah program ntah apa2..... pening dah kepala. pastu aku tengok pulak takwim sekolah. mak aiii!? banyak nye la program bulan ni dan bulan depan. jadual anjal untuk 3 minggu ni pun dan dapat masa perhimpunan pagi tadi. tu belum lagi kerja adhoc yang bakal diterima dan dibuat............ fuuuhhhh.... ni baru hari pertama penggal 2 sekolah. tapi sebenarnya memang camni la pun rutin kerja harian kat sekolah. pagi sampai pukul 5 kat sekolah. masuk kelas mengajar, uruskan pss, masuk kelas balik, buat kerja2 adhoc yang kean buat. malam aku rehatkan badan kat rumah sambil tengok tv ke, baca buku ke. hujung minggu (kalau tak de pape kat sekolah la.... ) aku akan balik tunaikan tanggungkawab aku kat emak. cam tu la lebih kurang rutin hidup aku. tahun ni masuk tahun ke 20 aku dalam profesion ini, aku rasa kerja setiap hari tu sama je. tahun2 lepas, tahun ni dan tahun2 akan datng pun camni la rutinnya. pegi la mana sekolah mana pun, lebih kurang sama je. kata orang 'alah bisa tegal biasa'. tapi yang penting, buat kerja .............. tak de la masalah....

dalam rutin kerja ni, sesekali kena surprisekan diri dengan benda2 yang menggembira dan mnenyeronokkan..... (ini penting tau..... nak boost kan balik mood supaya boleh teruskan kerja2 rutin tu.............). manjakan diri dengan sesuatu yang boleh relekskan minda dan badan. cthnya, pergi spa ke... (aku mampu pergi spa kaki je......... tapi best tau bila ikan2 cute tu urut2 kaki.....), shopping kat kedai buku ke, makan kek kat secret recipe ke, main boling ke, karaoke ke..... ape2 je la yang boleh buat kita releks dan seronok. bila dan buat ni semua, baru la boleh teruskan kerja. cara ni pun boleh release kan tension. sesekali kena 'take a break' la kan...... (buat kerja same je tiap ari, boring jugak.............)

so, kesimpulannya, rutin dalam hidup ni penting. tapi sesekali tu kena la 'cuti' kan rutin tu. ini penting untuk bagi tenaga baru untuk teruskan kerja. manja dan surprisekan diri dengan perkara2 yang menyeronokkan ................ ia akan memberi kesan...

2 comments:

  1. sensei
    ogenki des ka
    anatano farahan 037 des
    view la blog saya
    maang-kisahhidupaku.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. hai, genkidesu. hisashiburi desu! tq singgah kat blog sensei. ok, sensei akan usya blog kamu pulak.... hehehe....

    ReplyDelete