Sunday, June 14, 2009

Aku dan duniaku 51 ....... merajuk ke???

salam untuk semua.............

masa aku kecik2 dulu, aku slalu dengar nenek aku cakap,"jangan cakap yang bukan2 nanti sakitkan hati orang. kita mngkin tak de niat nak buat camtu tapi hati orang mana tau kan?" aku ingat lagi cakap nenek aku tu. satu lagi nenak aku cakap, "semua benda2 yang ada kat keliling kita ni semua ada perasaan." hah??!! yang ini aku tak paham. benda2 ada perasaan ke?? mana ada nyawa benda2 tu sume...... tapi lepas tu bila aku dah besar sikit, aku pikir mungkin nenek aku cakap camtu sebab nak suruh kita jaga mulut, jangan cakap yang bukan2. cara orang tua dulu nak bagi nasihat kat anak dan cucu .......

tapi ari ni jadi la satu insiden yang buat aku ingat balik cakap nenek aku tu. aku tersenyum lebar bila ingatkan insiden tu.

citernya camni, ari sabtu ari tu waktu pergi majlis bertunang anak kepada sepupu aku, aku naik kereta sama adik aku. bawak kereta aku tapi adik aku yang drive. dalam kereta adik aku mula la citer pasal kereta. pasal kawan dia yang baru tukar kereta. pasal kereta terbaru di pasaran. (adik aku ni memang gila kereta la jugak............... tambah lagi kalau modified atau make up kereta..........). so sakan la bercerita. tetiba keluar la dari mulut adik aku tu, "akak tukar la kereta ni. dah empat tahun kan. kereta malaysia biasanya tahan 4 ke 5 tahun je. ambik la city baru ke......" aku pun jawab la, "memang ada niat pun nak tukar. body kereta ni pun dan teruk calar balar. tapi kali ni kalau nak beli nak cari kereta luar pulak la........ akak berkenan kat swift .... hehehe." "tapi tengok la nanti. nak tengok budget dulu. mampu ke tak nak bayar bulan2," tambah aku lagi. rancak la aku dan adik bercakap pasal kereta. ok la. pergi majlis, balik dan tak de pape la yang berlaku.

ari ni nak balik seremban. esok dah mula kerja lepas 2 minggu cuti ...(adusss.....!!!! malasnye la......) pagi2 lagi aku dah cuci kereta. pastu aku kuar dengan mak pergi hospital tengok pak ngah aku sakit. masa nak balik mak aku cakap, "na, tak de aircon ke? panas kat belakang ni.." aik?? semalam elok je. menggigil sejuk kat dalam kereta tu. "tak rasa ke mak? dah paling kuat ni," aku tanya mak utk pastikan. mungkin duduk kat belakang lambat sampai angin aircon. "tak pe la, jap ina bukak tingkap," sambil menekan suis power window kat utk tingkap belakang aku. "ni memang turun separuh je ke?" mak aku tanya. "eh?! tak la. cuba mak tekan butang kat belakang tu...," jawab aku. "tak boleh dah. dah jem," mak aku balas. aku garu kepala. macammana la boleh stuck pulak sedangkan aku tak pernah bukak pun tingkap tu.

sampai rumah, aku panggil adik aku yang bongsu tengok kan. lepas dia tengok, "kak, kabel dia da jem ni. motor dah rosak." kata adik aku. aku pun pegi la tengok. masyaALLAH dah tanggal cover tingkap tu dibuatnya. dah terkeluar2 motor power window tu. (adik bongsu aku ni memang pandai kerja2 camni......). "motor ni terkejut agaknya sebab tak pernah pakai dan tetiba je bergerak. tu yang sangkut tu. ni kena bawak bengkel la kak....... ganti motor dia...........," terang adik aku. (hmmmm.................. duit lagi tu. dah la tengah2 bulan ni........... ) sudah nya aku mintak tolong adik aku hantar ke bengkel esok dan aku pun balik la seremban pinjam kereta adik........

masa balik, dalam kereta aku terpikir balik. sebelum ni tak pernah buat ragam pun kereta tu. hari ni sampai 2 penyakitnye pulak. aircon dan power window. hah!! baru aku ingat balik, semalam aku cakap pasal nak tukar kereta dlm kereta ni. mungkin 'dia' merajuk agaknya. sebab tu dia buat ragam. aku tersenyum. betul la jugak kata nenek aku dulu. kemudian aku geleng kepala. (tak percaya pun............. mungkin kebetulan je kan...... ). hmmm.............. pikir la sendiri.....



(kereta idaman dalam mimpi ............... hehehe..)

kesimpulannya, jangan cakap pasal nak tukar kereta dalam kereta. nanti kereta 'merajuk' dan buat ragam................... hahaha

3 comments:

  1. saya doakan sensei dpt kete idaman tu..hehe

    ReplyDelete
  2. tapi ada betulnya....masa abg saya kata nak tukar keta, besuk tu eksiden keta dia ...so sy takut nak cakap nak tukar keta.....hehehe

    ReplyDelete
  3. hah...!? betul kan?? keter pun ada perasaan tu.... hehehe

    ReplyDelete