Sunday, June 28, 2009

Aku dan duniaku 69 ...... persiapan awal...

salam untuk semua.........

hari ni aku ke nilai 3. janji dgn adik. tapi sampai je kata nilai, adik call tak dapat join. ada kenduri katanye. so, dah alang2 aku kat situ, window shopping la kejap. aku tak de rancangan pun nak beli pape kat situ, saje nak teman kan adik je. window shopping pun, sudahnye aku abiskan masa 2 jam kat situ.

aku selalu jugak ke nilai 3 tu. terutama bila hujung minggu cam ni. tapi hari ni nilai 3 agak luarbiasa. nak cari parking pun susah. orang bukan main ramai lagi. terutama kat kedai2 jual langsir. nampaknya ramai dah mula buat persediaan awal untuk musim perayaan, hari raya. tapi apa yang menariknya kat kedai2 langsir ni ialah ada khidmat menjahit langsir dan boleh siap dalam masa 1 jam lagi...!!!! senang dah sekarang ni. sume dah ekspress. yang penting ada duit. tak payah nak pikir2 tailor nak terima lagi ke tak...

satu lagi aku tengok, ramai yang datng ke nilai 3 itu ialah orang luar. maksud aku bukan orang negeri sembilan, selangor dan kl je. plat kereta dari penang, kedah, pahang pun ramai. dari johor, terangganu pun ada. dari singapore pun ramai jugak. tu belum yang datang dengan bas rombongan lagi. berderet2 aku tengok bas rombongan yang parking kat situ. sume ni nak beli barang dengan harga murah (nilai 3 terkenal dengan barang murah...........) tapi diaorang tak pikir ke minyak kereta dan tol nak datng nilai 3 ni pun kena bayar jugak. campur dengan barang murah yang dibeli, sudahnya sama harga je kalau beli kat tempat sendiri......... mungkin jugak saja singgah on the way balik dari mana2 kot.......

hari raya 3 bulan lagi, tapi bagus jugak buat persiapan awal2 ni. tak la nanti terkocoh2 last2 minit. nanti sibuk nak shopping kuih pulak........ lagi satu dengan persediaan awal ni urusan belanja dan hal kewangan dapat dipantau dengan bijak. bulan ni beli persiapan rumah, bulan esok beli pakaian anak2 dan bulan satu lagi beli kuih muih. tak la 'sakit' poket tu nak pikir beli sekali gus. tapi aku........... tak beli apa2 lagi...... (belum dapat arahan dan permintaan dari mak nak beli apa.....hehehe.....)

kesimpulannya, bersedia lebih awal ni boleh mengelakkan pembaziran. rancang dulu perbelanjaan. beli mengikut kemampuan. walaupun bulan ni belanja lebih tapi jangan lupa untuk menabung. ini penting untuk waktu2 sesak............ selamat membeli belah. jadilah penguna yang bijak.............

1 comment:

  1. Orang selalu berfikir nak buat persiapan awal raya...itu bagus... rancang kewangan.... tapi kita selalu terlepas pandang tentang persediaan awal ruhani kita.... Rejab bulan Allah jadi kita buat lah persediaan awal untuk Ramadhan... kan lagi ekonimik... gitu.... 'singkaplah rahsia di sebalik tabir alam' so bagaimana??? penyucian ruhani....!!!!

    ReplyDelete