Sunday, June 7, 2009

Aku dan duniaku 43 ........... kembalikan KL aku...!!!!!

salam untuk semua..............

aku lupa kan apa yang jadi dalam bas td. turun dari bas depan central market aku terus berjalan ke jalan tuanku abdul rahman (jtar). aku kalau ke kl, tak sah kalau tak singgah ke jtar ni. banyak dah berubah. aku rasa tak lah lama aku tak menjenguk kl, tapi perubahan yang berlaku mengejutkan aku. yang nyata jtar masih sibuk seperti dulu. kemudian aku ke sogo. punya lah ramai orang, aku tengok kat kaunter bayaran berbaris panjang........ nasib baik aku sekadar window shopping je............. (tapi sebenarnye jeles jugak x dpt nak shopping............. hehehe.....)

kemudian aku jalan pulak ke mydin kat jalan silang tu (dulu metro jaya). kat sini pun sama jugak. orang bertali arus. maklumlah kedai barangan murah. lepas seketika di mydin, aku bergerak jauh sikit, ke klcc. lama aku tak ke sini. aku cuba elakkan masuk ke kinokuniya, walaupun hati tu mendesak2 dan kaki tu gatal nak melangkah ke sana............ aku jalan sekitar taman dan ruang legar klcc tu. selepas lebih kurang 40 minit aku kat sana, aku pun balik semula ke central market. dari central market aku ke petaling street. lama betul aku tak ke sini. 'natsukashii naaaaa..........'. 15 minit aku berjalan, akhirnya aku balik semula ke central market. sebelum tunggu bas, aku jalan2 la kat central market tu. kat sini pun ramai jugak pengunjungnya. selepas lebih kurang 3 jam aku habis kan di kl, aku pun naik bas balik ke seremban. alhamdulillah, kali ni aman sikit dalam bas.

di dalam bas aku termenung. berada di beberapa tempat yang memang sibuk di kl ni (lepas agak lama tak berkunjung..........) tidak menimbulkan kepuasan kepada aku. aku rasa kehilangan sesuatu. masakan tidak, tika berada di jtar, peniaga dan pelanggan adalah warga asing .......... (paling senang , indon la..........) tika berada di sogo, pelanggan yang ramai adalah warga asing ............ (indon, bangla, mongolia, pak dan mak arab..............). tika berada di mydin, salegirls dan saleboys adalah warga asing.......... (bangla.........) pelanggan pun warga asing........ (bangla, indon, mongolia dan mcm2 bangsa gelap pun ada..................). tika berada di klcc, macam2 warga asing ada........ (susah aku nak tengok bdk2 kita kat taman dan entrance klcc tu.......... ramai pun kat panggung wayang.............)..... security guard pun warga asing!!!! tika di central market, di bahagian luar tu, yang ramai duduk melepak adalah warga asing........ yang berniaga buah dan air pun warga asing................tika jalan2 di petaling street, yang berteriak memanggil pelanggan adalah warga asing............. dan akhir sekali, dalam bas pun, 3/4 drp penumpangnya adalah warga asing ................

selama 3 jam tu, aku berada di mana sebenarnya.........????? mana perginya kuala lumpur yang aku kenal awal tahun 90an dulu............... dulu petaling street, mydin (dulunya metrojaya), central market dan jtar adalah tempat aku 'bermain' . setiap kali balik kerja (aku mengajar 5 tahun di convent bukit nanas dulu, kat atas bukit tu.............)aku akan singgah di mana2 tempat ni.......... waktu itu aku lihat kehidupan rakyat malaysia setiap hari di tempat2 ini ............. tapi sekarang........... di mana rakyat malaysia yang sepatutnya berada di tempat2 ini??.......... di mana petaling street, jtar, sogo, central market yang menyerikan kuala lumpur dulu??......... di mana kemeriahan kuala lumpur, kebanggaan rakyat malaysia dulu???? dimana........??? kuala lumpur sekarang aku lihat jadi tempat 'berpesta' warga2 asing.................

kembalikan kuala lumpur yang aku kenal dulu.........!!!!!!!

No comments:

Post a Comment