Saturday, June 20, 2009

Aku dan duniaku 57 ...... tahap kerisauan yang melampau...

salam untuk semua...............

kita selalu rasa risau kat sesuatu. nak kuar rumah risau, nanti rumah yang ditinggalkan dimasuki pencuri...... (orang dalam rumah pun boleh mencuri...) nak makan di restoren pun risau, terbayar ke makanan ni nanti. nak kuar rumah pergi shopping pun risau, takut beg tangan kena ragut. nak beli barang tengah bulan pun risau, takut bajet tak cukup menjelang cukup bulan........... (ni selalu jadi kat aku..........geram betul kadang2 tu.... hehehe) risau kena makan maggi. pastu risau pulak nanti rambut gugur........ bersambung2 kerisauan tu.

ada orang jenis tak ambil pusing pasal dunia kat keliling dia. dia buat kerje dia sendiri je.... tak kacau orang. orang camni jenis sempoi dan mungkin tak de apa yang merisaukan ........ (ada ke orang cam tu...???) ada pulak orang tu kerisaun dia melampau2 sampai kadang2 tindakan jadi tak disukai. orang camni kalau risau sangat tentang sesuatu, pasti dia cuba buat macam2 untuk mengatasi dan beri dia kepuasan. kadang2 dia lupa tindakan dia tu akan berlaku impak sebaliknya malah bertambah teruk. contohnnya, bila seseorang boss tu risau sangat tentang prestasi pekerja2 nya, dia akan tambah dan buat macam2 program untuk tingkatkan prestasi ni. Apa yang dia lupa ialah kdang2 dia mengabaikan kepentingan lain pekerja2 nya. keselesaan dan kesenangan pekerja2 nya dikawal. bila ini berlaku suasa kerja akan jadi tak seronok dan bila dan bila dah tak seronok, tak sungguh2 la buat kerja. kesannya prestasi kerja semakin menurun. bukan semakin bagus seperti yang dikehendaki. malah semakin teruk.

aku rasa la, kena seimbang bila kita buat kerja ni. seimbang dalam banyak hal. mesti serius, tekun, cekap, komited. di samping itu perlu juga senyum dan ketawa, lawak dan jenaka, riadah, bersantai dan macam2 yang boleh merelekskan minda dan fizikal. dengan suasana camni baru la selesa untuk bekerja dan prestasi kerja pun meningkat. tak de la tekanan dan tak puas hati....... hasilnya keputusan yang cemerlang.............. kena ada 'give and take', macam main layang2. sesekali kita lepaskan, sesekali kita sentap semula talinya supaya tak terbang jauh ditiup angin. baru la seronok bermain .... kan. (amboi!!!! bukan main berfalsafah ....gitu....)

kesimpulannya???? berasa risau tu boleh, tapi jangan la melampau. beri peluang pada diri sendiri dan orang lain juga untuk bekerja dalam suasana yang selesa.......... jadikan kerja sesuatu yang menyeronokkan...... cari eleman2 dalam kerja yang boleh menyeronokkan diri............. insyaALLAH pastinya kejayaan yang akan diperolehi...!!!

No comments:

Post a Comment